(3) توحید؛ غایت الغایات، اصل همه کمالات و حقیقت همه لذات

 حسینی شاهرودی، طهور، شرح اصول کافی

کتاب توحید ـ درس 3 ـ 3/ 5/ 95

شرح اصول کافی درس 121

   

 

توحید؛ غایت الغایات، اصل همه کمالات و حقیقت همه لذات
همه موجودات، وجه خدای متعال هستند، بنابراین هم متصف به اولیت و هم به آخریت و ابدیت و ازلیت هستند؛ البته مستند به ذات خدای متعال

اشاره: لا فرق بینک و بینهم الا انهم عبادک و خلقک

تفاوت فعل و فاعل فقط در اصالت و تبعیت است

بی‌استناد به خدای متعال، تمام مراتب عالم هستی هیچند ولی با استناد به او همه چیز و کل کمال هستند

تک تک موجودات به‌خاطر استنادشان به خدای متعال غایتند

آیا انسان‌ها حق دارند هرگونه که بخواهند از طبیعت و حیوانات استفاده کنند؟

وجوه و تجلیات خدای متعال نسبت به ظهور و بطون حق تعالی گاهی ظاهرند و گاهی باطن؛ هرچه موجودی در سیر نزول فروتر و نازل‌تر باشد، غایب‌تر است؛ البته نه نسبت به ذات غیبی و لابشرط مقسمی؛ برای ذات غیبی هیچ چیز غایب نیست

حق تعالی جامع کل کمال و کل الاشیاء است و به همین خاطر جامع کل جمال و کل جلال است

توضیحی در رابطه و نسبت جمال و جلال

جلال الهی در حکم داروست

موجودات به حکم این‌که وجه خدای متعال هستند، کل کمال هستند و کمال آن‌ها نیز کل جمال و جلال است؛ از حیث ذاتشان با استناد به خدای متعال هیچ کمالی را فاقد نیستند، تفاوت در ظهور کمال، جمال و جلال آن‌هاست

سیر نزول برای تحقق وجود عینی کمال، جمال و جلال موجودات و تفصیل شدنی آن‌هاست

سیر صعود برای ظهور کمال، جمال و جلال موجودات است

سر مرغوبیت تماشای رجعت، ظهور تفصیلی جزئی صفات خدای متعال در جهان طبیعت است

امام زمان مظهر تام «الحکم العدل» است

تفاوت حکومت حضرت سلیمان علیه السلام و حضرت مهدی علیه الصلات و السلام؛ حکومت حضرت سلیمان قهری بود ولی حکومت امام زمان طبیعی و تکوینی و همراه با طوع و رغبت است

ظهور هریک از جمال و جلال، معدات خاص خود را دارد

نقش انبیا و اولیا و عالمان ربانی، فراهم ساختن زمینه ظهور کمال و جمال است

اراده‌های خدای متعال متناسب با نظام احسن است

اثر ریاضت‌های غیر شرعی؛ ریاضت‌های غیر شرعی غیرعقلانی است

سلوک الی الله، معدات و مقدمات مخصوص به خود دارد که اصل و اساس آن معرفت و ایمان است و فرع گریزناپذیر آن عمل صالح

اصل و اساس معرفت و ایمان، توحید است و نیز غایت همه فعل و انفعالات، عبادات، معرفت‌ها و یقین‌ها، دستیابی به توحید و مراتب آن است

بیشترین و پرخاصیت‌ترین عمل صالح برای وصول به کمال و قوت توحید، عمل به مقتضای توحید است

کسی که می‌خواهد به قوت و تمامیت توحید دست پیدا کند، باید به اعمال ملازم و هم‌سنخ معرفت و ایمان خود ملتزم باشد

توحید هم غایت الغایات است، هم اصل همه کمالات و هم حقیقت همه لذات و مشتاقات

 

 

 صوت (دریافت)

 

فیلم قسمت اول (دریافت)

 

فیلم قسمت دوم (دریافت)

 

فیلم قسمت سوم (دریافت)

 

فیلم قسمت چهارم (دریافت)

 

فیلم قسمت پنجم (دریافت)