(3) توحید؛ غایت الغایات، اصل همه کمالات و حقیقت همه لذات
کتاب توحید ـ درس 3 ـ 3/ 5/ 95
شرح اصول کافی درس 121
توحید؛ غایت الغایات، اصل همه کمالات و حقیقت همه لذات
همه موجودات، وجه خدای متعال هستند، بنابراین هم متصف به اولیت و هم به آخریت و ابدیت و ازلیت هستند؛ البته مستند به ذات خدای متعال
اشاره: لا فرق بینک و بینهم الا انهم عبادک و خلقک
تفاوت فعل و فاعل فقط در اصالت و تبعیت است
بیاستناد به خدای متعال، تمام مراتب عالم هستی هیچند ولی با استناد به او همه چیز و کل کمال هستند
تک تک موجودات بهخاطر استنادشان به خدای متعال غایتند
آیا انسانها حق دارند هرگونه که بخواهند از طبیعت و حیوانات استفاده کنند؟
وجوه و تجلیات خدای متعال نسبت به ظهور و بطون حق تعالی گاهی ظاهرند و گاهی باطن؛ هرچه موجودی در سیر نزول فروتر و نازلتر باشد، غایبتر است؛ البته نه نسبت به ذات غیبی و لابشرط مقسمی؛ برای ذات غیبی هیچ چیز غایب نیست
حق تعالی جامع کل کمال و کل الاشیاء است و به همین خاطر جامع کل جمال و کل جلال است
توضیحی در رابطه و نسبت جمال و جلال
جلال الهی در حکم داروست
موجودات به حکم اینکه وجه خدای متعال هستند، کل کمال هستند و کمال آنها نیز کل جمال و جلال است؛ از حیث ذاتشان با استناد به خدای متعال هیچ کمالی را فاقد نیستند، تفاوت در ظهور کمال، جمال و جلال آنهاست
سیر نزول برای تحقق وجود عینی کمال، جمال و جلال موجودات و تفصیل شدنی آنهاست
سیر صعود برای ظهور کمال، جمال و جلال موجودات است
سر مرغوبیت تماشای رجعت، ظهور تفصیلی جزئی صفات خدای متعال در جهان طبیعت است
امام زمان مظهر تام «الحکم العدل» است
تفاوت حکومت حضرت سلیمان علیه السلام و حضرت مهدی علیه الصلات و السلام؛ حکومت حضرت سلیمان قهری بود ولی حکومت امام زمان طبیعی و تکوینی و همراه با طوع و رغبت است
ظهور هریک از جمال و جلال، معدات خاص خود را دارد
نقش انبیا و اولیا و عالمان ربانی، فراهم ساختن زمینه ظهور کمال و جمال است
ارادههای خدای متعال متناسب با نظام احسن است
اثر ریاضتهای غیر شرعی؛ ریاضتهای غیر شرعی غیرعقلانی است
سلوک الی الله، معدات و مقدمات مخصوص به خود دارد که اصل و اساس آن معرفت و ایمان است و فرع گریزناپذیر آن عمل صالح
اصل و اساس معرفت و ایمان، توحید است و نیز غایت همه فعل و انفعالات، عبادات، معرفتها و یقینها، دستیابی به توحید و مراتب آن است
بیشترین و پرخاصیتترین عمل صالح برای وصول به کمال و قوت توحید، عمل به مقتضای توحید است
کسی که میخواهد به قوت و تمامیت توحید دست پیدا کند، باید به اعمال ملازم و همسنخ معرفت و ایمان خود ملتزم باشد
توحید هم غایت الغایات است، هم اصل همه کمالات و هم حقیقت همه لذات و مشتاقات