(18) میشود کسی فلسفهدان و عرفان دان بشود، اما فیلسوف و موحد شدن آسان نیست
کتاب توحید ـ درس 18 ـ 14/ 7/ 95
شرح اصول کافی درس 136
میشود کسی فلسفهدان و عرفان دان بشود، اما فیلسوف و موحد شدن آسان نیست
ادامه [حدیث 6] عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: كَفَى لِأُولِي الْأَلْبَابِ بِخَلْقِ الرَّبِّ الْمُسَخِّرِ وَ مُلْكِ الرَّبِّ الْقَاهِرِ وَ جَلَالِ الرَّبِّ الظَّاهِرِ وَ نُورِ الرَّبِّ الْبَاهِرِ وَ بُرْهَانِ الرَّبِّ الصَّادِقِ وَ مَا أنطق به ألسن العباد و ما أرسل به الرسل و ما أنزل على العبادِ دَلِيلًا عَلَى الرَّبِّ.
خدای متعال عین و حقیقت نور و نور او نیز آشکار و بر همه انوار غالب است بلکه همه انوار عین ربط و تعلق و جلوهای از جلوههای نامتناهی نور الهی هستند
مراتب و مصادیق نور
برهان یعنی استدلالی که حجاب را از مجهول بردارد
ویژگی برهان الهی: پردهها را بهطور کامل از مجهول برمیدارد
برهان صادق خدای متعال عبارت است از آیات آفاقی و انفسی الهی
اگر کسی آیات آفاقی و انفسی خدای متعال را بشناسد و مطالعه کند، لازم نیست از طریق آنها به خدای متعال برسد، بلکه خدای متعال را در متن این آیات مییابد
میشود کسی فلسفهدان و عرفان دان بشود، اما فیلسوف و موحد شدن آسان نیست
هرچند اکثریت قریب به اتفاق انسانها در معرض نفحات قدسی انبیا قرار گرفتند، اما اکثریت قریب به اتفاق از آن بهرهای نبردند و بهره آنها فقط اطلاعات ذهنی است
یکی از دلایل وجود خدای متعال، علوم و معارف غیبی و حقیقی بندگان خداست
وجود موجودی که در عین جسمانیت در عالم مثال حضور دارد و در عین طبیعی بودن در عالم ملکوت حضور دارد، بهترین آیه بر وجود خدای متعال است
تمام موجودات بدون استثناء نازل شده مرتبه عالی وجود هستند و اگر کسی این را مشاهده کند، بهترین دلیل بر وجود خدای متعال است
همچنین اینکه کتابی آسمانی باشد در زمین، عالی باشد در عین نازل شدن، غیبی باشد در عین ظهور، این از شگفتیها و معجزات بزرگ خدای متعال است و اگر کسی بتواند این دو وجه را در عین یکدیگر ادارک کند، این دلیلی بر وجود خدای متعال است