درس هجدهم:آیا فعل خدا زمانمند است؟
درس هجدهم: آيافعل خدا زمانمند است؟
متكلمين و علماء اهل ظاهر كه علم و آگاهى آنها آگاهيهاى عرفى و رسمى است، فعل خدا را زمانمند می دانند. ايشان ظاهر قرآن را نيز شاهد بر اين نظر دانسته اند.به عنوان نمونه، شب جمعه با شب غير جمعه و روز عرفه با ساير روزها تفاوت دارد.لطف خدا كه فعل اوست در اين روز تحقق پيدا می كند و در روزهاى ديگر يا تحقق نمی يابد يا كمتر تحقق می يابد. ولى از ديدگاه عقلى و بويژه عقل تهذيب شده كه به عرفان نزديك است چنين چيزى امكانپذير نيست.
متكلمين و علماء اهل ظاهر كه علم و آگاهى آنها آگاهيهاى عرفى و رسمى است، فعل خدا را زمانمند می دانند. ايشان ظاهر قرآن را نيز شاهد بر اين نظر دانسته اند.به عنوان نمونه، شب جمعه با شب غير جمعه و روز عرفه با ساير روزها تفاوت دارد.لطف خدا كه فعل اوست در اين روز تحقق پيدا می كند و در روزهاى ديگر يا تحقق نمی يابد يا كمتر تحقق می يابد. ولى از ديدگاه عقلى و بويژه عقل تهذيب شده كه به عرفان نزديك است چنين چيزى امكانپذير نيست.
درس نوزدهم:خلافت
درس نوزدهم:خلافت
در ادامۀ بحث از خلافت انسان به پاسخ این پرسش می پردازیم که ملائک چگونه به سفک دماء و افساد فی الارض انسان آگاهی یافتند.
چند پاسخ بر این پرسش وجود دارد:
1- از ظواهر برخی آیات قرآن چنین به نظر می رسد که قبل از آدم، آدمیان دیگری در زمین یا سیارات دیگر وجود داشتند. زیرا خداوند فرموده است: «اصطفی آدم»؛ یعنی خدا آدم را بر گزید. « اصطفی» در صورتی رخ می دهد که افراد متعددی وجود داشته باشد که از میان آنها یکی برگزیده شود.
در ادامۀ بحث از خلافت انسان به پاسخ این پرسش می پردازیم که ملائک چگونه به سفک دماء و افساد فی الارض انسان آگاهی یافتند.
چند پاسخ بر این پرسش وجود دارد:
1- از ظواهر برخی آیات قرآن چنین به نظر می رسد که قبل از آدم، آدمیان دیگری در زمین یا سیارات دیگر وجود داشتند. زیرا خداوند فرموده است: «اصطفی آدم»؛ یعنی خدا آدم را بر گزید. « اصطفی» در صورتی رخ می دهد که افراد متعددی وجود داشته باشد که از میان آنها یکی برگزیده شود.