درس بیستم: خلقت آدم
درس بیستم: خلقت آدم
بعد از آن که به پنج دسته از آیات قرآن در مورد خلقت آدم اشاره کردیم نتیجه و برداشتی را که می توان از این آیات داشت به عنوان نظرنهایی مطرح می کنیم.
این نظریه دارای چند نکته است:
1- آدم وحوا در بهشت آفریده شدند و آغاز خلقتشان آسمانی است نه زمینی. سورۀ بقره، آیه 35 : «و قلنا یا آدم اسکن انت و زوجک الجنة و کلا منها رغداً حیث شِئتما».
به آنان گفتیم در بهشت جای بگیرید. این آیه همچنین با آیات قبل همچون آفرینش آدم، خطاب به فرشتگان، آزمون آنها و سجده بر آدم و مخصوصاً آیاتی که حکایت دارد از این که خدا به آدم فرمود، تو و همسرت در بهشت باشید و هر چه می خواهید از نعمتهای آن استفاده کنید، نیز سازگاری دارد. آیه 19 سوره اعراف نیز به همین نکته اشاره دارد.
بعد از آن که به پنج دسته از آیات قرآن در مورد خلقت آدم اشاره کردیم نتیجه و برداشتی را که می توان از این آیات داشت به عنوان نظرنهایی مطرح می کنیم.
این نظریه دارای چند نکته است:
1- آدم وحوا در بهشت آفریده شدند و آغاز خلقتشان آسمانی است نه زمینی. سورۀ بقره، آیه 35 : «و قلنا یا آدم اسکن انت و زوجک الجنة و کلا منها رغداً حیث شِئتما».
به آنان گفتیم در بهشت جای بگیرید. این آیه همچنین با آیات قبل همچون آفرینش آدم، خطاب به فرشتگان، آزمون آنها و سجده بر آدم و مخصوصاً آیاتی که حکایت دارد از این که خدا به آدم فرمود، تو و همسرت در بهشت باشید و هر چه می خواهید از نعمتهای آن استفاده کنید، نیز سازگاری دارد. آیه 19 سوره اعراف نیز به همین نکته اشاره دارد.
درس بیست و یکم:هبوط
درس بیست و یکم: هبوط
در ادامه بحث گذشته، توضیح این پرسش که هبوط انسان مادی بوده یا معنوی، ضروری به نظر می رسد. هبوط و نزول بیان کننده ی یک واقعیت است که در مورد موجودات مختار هبوط و در مورد موجودات غیر مختار نزول نام دارد. با توجه به این آیه ی کریمه «و اِن مِن شیءٍ الاّ عندنا خزائِنُه» همۀ عالم هستی نخست مجرّد تام بودند، از جبروت بودند، پایین تر آمدند ملکوتی شدند، پایین تر آمده و نازل شدند تا برزخی گردیدند، بازهم نازل شدند تا زمینی شدند. همچنان که این موجود از جبروت به ملکوت می آید، وجودش محدود و رقیق می شود. مانند آبی که از سر چشمه می آید، این آب خالص است نه رنگ دارد نه بو و نه مزه. همین که از چشمه بیرون می آید شکل و همانندی چشمه را به خود می گیرد.
در ادامه بحث گذشته، توضیح این پرسش که هبوط انسان مادی بوده یا معنوی، ضروری به نظر می رسد. هبوط و نزول بیان کننده ی یک واقعیت است که در مورد موجودات مختار هبوط و در مورد موجودات غیر مختار نزول نام دارد. با توجه به این آیه ی کریمه «و اِن مِن شیءٍ الاّ عندنا خزائِنُه» همۀ عالم هستی نخست مجرّد تام بودند، از جبروت بودند، پایین تر آمدند ملکوتی شدند، پایین تر آمده و نازل شدند تا برزخی گردیدند، بازهم نازل شدند تا زمینی شدند. همچنان که این موجود از جبروت به ملکوت می آید، وجودش محدود و رقیق می شود. مانند آبی که از سر چشمه می آید، این آب خالص است نه رنگ دارد نه بو و نه مزه. همین که از چشمه بیرون می آید شکل و همانندی چشمه را به خود می گیرد.