دعای مومن
دعای مؤمن
قال الباقر « علیه السلام» : «ینبغی للمؤمن أن یکون دعائه فی الرخاء نحواً من دعائه فی الشده»
شایسته مؤمن است که دعایش در خوشی ها همانند دعایش در سختی ها باشد.
حضرت می فرمایند: خوب است «مؤمن» این ویژگی را داشته باشد. یعنی اگر کسی مؤمن باشد، شایسته و متناسب است که این گونه نیز باشد. و اگر دارای این ویژگی نباشد، نشان دهنده آن است که در ایمانش خللی است و یا در درجات ایمانش ضعف و نقصانی وجود دارد.
قال الباقر « علیه السلام» : «ینبغی للمؤمن أن یکون دعائه فی الرخاء نحواً من دعائه فی الشده»
شایسته مؤمن است که دعایش در خوشی ها همانند دعایش در سختی ها باشد.
حضرت می فرمایند: خوب است «مؤمن» این ویژگی را داشته باشد. یعنی اگر کسی مؤمن باشد، شایسته و متناسب است که این گونه نیز باشد. و اگر دارای این ویژگی نباشد، نشان دهنده آن است که در ایمانش خللی است و یا در درجات ایمانش ضعف و نقصانی وجود دارد.
مراتب وجود
درس سیزدهم : مراتب وجود انسان
در هر مرتبه ای از مراتب وجود انسان، شوقی متناسب با آن وجود دارد . مثلاً در مرتبه طبیعت مشتاق آسایش است؛ یعنی بهتر خوردن و بهتر پوشیدن و ... و در مرتبه نفس اشتیاق به آرامش دارد. در مرتبه قلب، اشتیاق و میل انسان به معرفت است . یعنی نه آسایش می طلبد ، نه آرامش مگر آنکه اینها مقدمه و زمینه ساز معرفت باشد . و البته روشن است که معرفت به جای آن که آرامش بیاورد ، سوز و گداز و اشک و آه به دنبال دارد.
بنابراین ، اگر درباره انبیاء و اولیاء بویژه خاندان پیامبر – صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین- گاهی سخنانی مطرح شده است که نشان دهنده اشتیاق آنان به امری است، اعم از دنیوی ، اخروی یا بالاتر از آن دو باید توجه داشت که این اشتیاقها مربوط به مراتب وجود آنهاست.
در هر مرتبه ای از مراتب وجود انسان، شوقی متناسب با آن وجود دارد . مثلاً در مرتبه طبیعت مشتاق آسایش است؛ یعنی بهتر خوردن و بهتر پوشیدن و ... و در مرتبه نفس اشتیاق به آرامش دارد. در مرتبه قلب، اشتیاق و میل انسان به معرفت است . یعنی نه آسایش می طلبد ، نه آرامش مگر آنکه اینها مقدمه و زمینه ساز معرفت باشد . و البته روشن است که معرفت به جای آن که آرامش بیاورد ، سوز و گداز و اشک و آه به دنبال دارد.
بنابراین ، اگر درباره انبیاء و اولیاء بویژه خاندان پیامبر – صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین- گاهی سخنانی مطرح شده است که نشان دهنده اشتیاق آنان به امری است، اعم از دنیوی ، اخروی یا بالاتر از آن دو باید توجه داشت که این اشتیاقها مربوط به مراتب وجود آنهاست.