آثار علم
آثار علم
رسول خدا_صلی الله علیه و آله_ فرمودند: مَن طَلَبَ العلم لله عزّوجلّ، لميُصِب منه باباً إلاّ ازدادَ فى نفسه ذُلاًّ و للناس تَواضُعاً و لله خَوفاً و فى الدّين اجتهاداً فذلك الّذى يَنتَفِعُ بالعلم، فليتعلّمه، و مَن طلبَ العلم للدّنيا و المنزله عند النّاس و الخُطوة عند السّلطان، لميُصِب منه باباً إلاّ ازدادَ فى نَفسِه عَظمةً و على النّاس استِطالة و بالله اغتراراً و فى الدّين جَفاءً، فذلك الّذى لايَنتَفِعُ بالعلم، فَليَكُفَّ وليُمسِك عن الحجّه على نفسِه و النّدامه و الخِزيِ يوم القيمه.
«هركه براى خدا جوياى علم باشد، به هر فصلى از آن كه دست يابد از خودبزرگبينياش كاسته، فروتنياش در برابر مردم، ترسش از خدا و ژرفاى انديشه دينياش افزوده ميشود،چنین شخصی ازعلم سود ميبرد، پس بايد آن را فراگيرد.اما آن كس كه علم را براى دنيا و كسب مقام در ميان مردم و نزديكى به قدرتمندان بجويد، به هر فصلى از آن كه دست يابد بر خودبزرگبينى، گردنفرازي بر مردم، نافرماني از خدا و ستمكاريش در دين افزوده ميشود. او از علم سود نميبرد پس باید از آن پرهيز كند و حجت بر خود تمام نكند و پشيمانى و خوارى خود در قيامت را فراهم نسازد.»
رسول خدا_صلی الله علیه و آله_ فرمودند: مَن طَلَبَ العلم لله عزّوجلّ، لميُصِب منه باباً إلاّ ازدادَ فى نفسه ذُلاًّ و للناس تَواضُعاً و لله خَوفاً و فى الدّين اجتهاداً فذلك الّذى يَنتَفِعُ بالعلم، فليتعلّمه، و مَن طلبَ العلم للدّنيا و المنزله عند النّاس و الخُطوة عند السّلطان، لميُصِب منه باباً إلاّ ازدادَ فى نَفسِه عَظمةً و على النّاس استِطالة و بالله اغتراراً و فى الدّين جَفاءً، فذلك الّذى لايَنتَفِعُ بالعلم، فَليَكُفَّ وليُمسِك عن الحجّه على نفسِه و النّدامه و الخِزيِ يوم القيمه.
«هركه براى خدا جوياى علم باشد، به هر فصلى از آن كه دست يابد از خودبزرگبينياش كاسته، فروتنياش در برابر مردم، ترسش از خدا و ژرفاى انديشه دينياش افزوده ميشود،چنین شخصی ازعلم سود ميبرد، پس بايد آن را فراگيرد.اما آن كس كه علم را براى دنيا و كسب مقام در ميان مردم و نزديكى به قدرتمندان بجويد، به هر فصلى از آن كه دست يابد بر خودبزرگبينى، گردنفرازي بر مردم، نافرماني از خدا و ستمكاريش در دين افزوده ميشود. او از علم سود نميبرد پس باید از آن پرهيز كند و حجت بر خود تمام نكند و پشيمانى و خوارى خود در قيامت را فراهم نسازد.»
توبه
توبه
امام صادق(ع) فرمودند: لابُدَّ لِلعَبدِ مِن مُداوَمةِ التّوبةِ على كُلّ حالٍ و كُلّ فرقةٍ مِن العباد، لَهُم تَوبةٌ؛ فَتَوبةُ الاَنبياء مِن اضطِرابِ السِرّ و تَوبةُ الاَولياء مَن تَلوينِ الخَطَرات و توبةُ الاَصفياء من التَنَفُّس و تَوبةُ الخاصّ من الاِشتغالِ بغَير الله تعالى و توبةُ العامّ مِن الذّنوب.[1]
بنده ناگزير بايد در هر حالى بر توبه مداومت ورزد و هر گروهى از بندگان، توبه اى ويژه خود دارند. از اين رو، توبه انبياء از اضطراب درون است؛ توبه اولياء از گوناگونى خطورات باطنى است؛ توبه اصفياء از استراحت و فراغت و غفلت و كدورت است كه بر خلاف دوام توجه است؛ توبه خواص از اشتغال به غير خداى متعال است و توبه عوام از گناهان است.
به نظر چنين مى رسد كه ملاك تفاوت در توبه گروه هاى مختلف، تفاوت در فهم و معرفت آن هاست. هركه فهم و معرفتش بيش تر باشد، توبه اش دقيق تر خواهد بود.
امام صادق(ع) فرمودند: لابُدَّ لِلعَبدِ مِن مُداوَمةِ التّوبةِ على كُلّ حالٍ و كُلّ فرقةٍ مِن العباد، لَهُم تَوبةٌ؛ فَتَوبةُ الاَنبياء مِن اضطِرابِ السِرّ و تَوبةُ الاَولياء مَن تَلوينِ الخَطَرات و توبةُ الاَصفياء من التَنَفُّس و تَوبةُ الخاصّ من الاِشتغالِ بغَير الله تعالى و توبةُ العامّ مِن الذّنوب.[1]
بنده ناگزير بايد در هر حالى بر توبه مداومت ورزد و هر گروهى از بندگان، توبه اى ويژه خود دارند. از اين رو، توبه انبياء از اضطراب درون است؛ توبه اولياء از گوناگونى خطورات باطنى است؛ توبه اصفياء از استراحت و فراغت و غفلت و كدورت است كه بر خلاف دوام توجه است؛ توبه خواص از اشتغال به غير خداى متعال است و توبه عوام از گناهان است.
به نظر چنين مى رسد كه ملاك تفاوت در توبه گروه هاى مختلف، تفاوت در فهم و معرفت آن هاست. هركه فهم و معرفتش بيش تر باشد، توبه اش دقيق تر خواهد بود.