طينت انسانها
پرسش (73):
سلام علیکم، ضمن تشکر و خسته نباشید. چند سؤال داشتم، اگر پاسخ بفرمایید خیلی سپاسگزارم.
1ـ مقصود از گل و طینت آدمها، همان نفس آنان است یا جسم آنان است؟ یا معنای دیگری داره
2ـ آیا گل یا طینت در سرنوشت انسانها تأثیر زيادی داره و اگر بلی قابل ارتقاست و تغییرپذیراست؟
3ـ اینکه شیعیان از زوائد طینت اهل بیت صلوات الله علیهم هستند، با اونکه فرمودید نفس بقیه مردم از جسم خاندان پیامبر است، ارتباطی داره یا یک بحث از دو منظره؟
4ـ آیا مخلصین با فتحه همان علیین هستند؟
5ـ آیا گل مخلصین از رحمت صرف است یا مخلوطی از بهشت و دوزخ، یعنی از جمال و جلال؟
با تشکر و سپاس فراوان
سلام علیکم، ضمن تشکر و خسته نباشید. چند سؤال داشتم، اگر پاسخ بفرمایید خیلی سپاسگزارم.
1ـ مقصود از گل و طینت آدمها، همان نفس آنان است یا جسم آنان است؟ یا معنای دیگری داره
2ـ آیا گل یا طینت در سرنوشت انسانها تأثیر زيادی داره و اگر بلی قابل ارتقاست و تغییرپذیراست؟
3ـ اینکه شیعیان از زوائد طینت اهل بیت صلوات الله علیهم هستند، با اونکه فرمودید نفس بقیه مردم از جسم خاندان پیامبر است، ارتباطی داره یا یک بحث از دو منظره؟
4ـ آیا مخلصین با فتحه همان علیین هستند؟
5ـ آیا گل مخلصین از رحمت صرف است یا مخلوطی از بهشت و دوزخ، یعنی از جمال و جلال؟
با تشکر و سپاس فراوان
پاسخ:
علیکم السلام و رحمة الله
1ـ طینت در مراتب مختلف عالم یکی نیست، بلکه متناسب با همان عالم است. مثلاً طینت در عالم طبیعت، نفس است، ولی در عالم نفس، قلب است و در عالم قلب، روح است و همینطور.
2ـ طینت در همهي عوالم بر انسان تأثیر تعیینکننده دارد و جز در مرتبهي نخست کثرت، قابل تغییر یا قابل اکتشاف است و ممکن است آنچه به دلایل فیزیکی و متافیزیکی در باطن طینت وجود دارد و نهان است، آشکار و عیان شود.
3ـ این دو با هم تفاوت دارد و یکی مربوط به پایان سیر نزول است و دیگری مربوط به مرتبهي فوق آن.
4ـ مخلصین با فتحه همان علیین نیستند.
5ـ مخلَصین، جامع جمال و جلال در حد اعتدال حقیقی هستند و به حکم سبقت جمال بر جلال، جمال آنها ظاهر و جلال آنها باطن است.
علیکم السلام و رحمة الله
1ـ طینت در مراتب مختلف عالم یکی نیست، بلکه متناسب با همان عالم است. مثلاً طینت در عالم طبیعت، نفس است، ولی در عالم نفس، قلب است و در عالم قلب، روح است و همینطور.
2ـ طینت در همهي عوالم بر انسان تأثیر تعیینکننده دارد و جز در مرتبهي نخست کثرت، قابل تغییر یا قابل اکتشاف است و ممکن است آنچه به دلایل فیزیکی و متافیزیکی در باطن طینت وجود دارد و نهان است، آشکار و عیان شود.
3ـ این دو با هم تفاوت دارد و یکی مربوط به پایان سیر نزول است و دیگری مربوط به مرتبهي فوق آن.
4ـ مخلصین با فتحه همان علیین نیستند.
5ـ مخلَصین، جامع جمال و جلال در حد اعتدال حقیقی هستند و به حکم سبقت جمال بر جلال، جمال آنها ظاهر و جلال آنها باطن است.