معرفت به نورانيت حضرت علي (ع)
پرسش (127):
سلام و روز خوش
در مورد حديث معرفت به نورانيت حضرت علي (ع) سؤالي داشتم:
1ـ آيا اين حديث سند معتبري دارد؟
2ـ اينکه ميفرمايند من حضر نبي هستم، من فرزند. من ذوالقرنين هستم. آيا واقعاً (مصداقاً در خارج) هستند يا به اين معناست که از نور واحدي با ايشان هستم، مانند آنجا که ميفرمايند من محمدم و محمد من است.
سلام و روز خوش
در مورد حديث معرفت به نورانيت حضرت علي (ع) سؤالي داشتم:
1ـ آيا اين حديث سند معتبري دارد؟
2ـ اينکه ميفرمايند من حضر نبي هستم، من فرزند. من ذوالقرنين هستم. آيا واقعاً (مصداقاً در خارج) هستند يا به اين معناست که از نور واحدي با ايشان هستم، مانند آنجا که ميفرمايند من محمدم و محمد من است.
پاسخ:
1ـ نباید در حوزهي معارف قلبی انتظار سند معتبر داشت، زیرا اینگونه معارف از صدر اول تاکنون ناشناخته و گوشهنشین بوده است. نه در صدر اول اینگونه معارف مخاطب شایسته داشته و نه اینک. علاوه بر اینکه اینگونه معارف با عقل تهذیب شده قابل فهم است و روایات مربوط به آنها، مؤیدند نه مؤسس.
2ـ همهي عالم هستی، تعین و ظهور اولین جلوهي خدای متعال است و آن جلوه در همهي موجودات حضور دارد. همانگونه که «هو معکم اینما كنتم (حديد، 4)، اقرب الیکم من انفسکم، اقرب الیه من حبل الورید (ق، 16)، یحول بین المرء و قلبه (انفال، 24).
در جهان طبیعت که هر جلوهای با جلوهي دیگر تفاوت دارد و غیر هم است اما آنچه در واقع یا عوالم فراتر از طبیعت هست با آنچه در طبیعت دیده میشود، بسی متفاوت است. مانند تفاوت دیدن فیل در تاریکی و در روشنایی.
1ـ نباید در حوزهي معارف قلبی انتظار سند معتبر داشت، زیرا اینگونه معارف از صدر اول تاکنون ناشناخته و گوشهنشین بوده است. نه در صدر اول اینگونه معارف مخاطب شایسته داشته و نه اینک. علاوه بر اینکه اینگونه معارف با عقل تهذیب شده قابل فهم است و روایات مربوط به آنها، مؤیدند نه مؤسس.
2ـ همهي عالم هستی، تعین و ظهور اولین جلوهي خدای متعال است و آن جلوه در همهي موجودات حضور دارد. همانگونه که «هو معکم اینما كنتم (حديد، 4)، اقرب الیکم من انفسکم، اقرب الیه من حبل الورید (ق، 16)، یحول بین المرء و قلبه (انفال، 24).
در جهان طبیعت که هر جلوهای با جلوهي دیگر تفاوت دارد و غیر هم است اما آنچه در واقع یا عوالم فراتر از طبیعت هست با آنچه در طبیعت دیده میشود، بسی متفاوت است. مانند تفاوت دیدن فیل در تاریکی و در روشنایی.