درس پانزدهم
درس پانزدهم:آغاز آفرینش (حین خلقهم)
«حین خلقهم » یعنی آنگاه که خدا جهان را آفرید . حال این سؤال مطرح می شود که آیا فعل خدا و آفرینش او زمان مند است؟ آیا فیض خدا و جود او انقطاع پذیر است؟
آیا لطف خدا آغاز و انجام دارد؟ و یا به عبارت دیگر، جهان حادث است یا قدیم؟
«حین خلقهم » یعنی آنگاه که خدا جهان را آفرید . حال این سؤال مطرح می شود که آیا فعل خدا و آفرینش او زمان مند است؟ آیا فیض خدا و جود او انقطاع پذیر است؟
آیا لطف خدا آغاز و انجام دارد؟ و یا به عبارت دیگر، جهان حادث است یا قدیم؟
درس شانزدهم
درس شانزدهم: نظریه فلاسفه در زمان بندی خلقت
جهان آفرینش را می توان به سه بخش تقسیم کرد. هر بخش، حکم ویژه خود را در خلقت دارد:
1- اصل جهان (مادی و مجرد)
2- موجودات جهان ماده (مانند انسان، حیوان، ستارگان، سیارات، کهکشانها و...)
3- موجودات جهان مجرد (مانند جبروتیان، ملکوتیان و برخی از مراتب وجود انسان)
فلاسفه و عقلا معتقدند که اصل جهان هستی، ازلی و ابدی است؛ بلکه محال است اصل جهان هستی نقطه شروع و پیشینه عدمی داشته باشد. اجزاء و موجودات جهان مادی تاریخ تولد دارند اما موجودات غیر مادی زمان بند نیستند.
جهان آفرینش را می توان به سه بخش تقسیم کرد. هر بخش، حکم ویژه خود را در خلقت دارد:
1- اصل جهان (مادی و مجرد)
2- موجودات جهان ماده (مانند انسان، حیوان، ستارگان، سیارات، کهکشانها و...)
3- موجودات جهان مجرد (مانند جبروتیان، ملکوتیان و برخی از مراتب وجود انسان)
فلاسفه و عقلا معتقدند که اصل جهان هستی، ازلی و ابدی است؛ بلکه محال است اصل جهان هستی نقطه شروع و پیشینه عدمی داشته باشد. اجزاء و موجودات جهان مادی تاریخ تولد دارند اما موجودات غیر مادی زمان بند نیستند.
زیر مجموعه ها
8 گزیده شرح خطبه پارسایان
در این بخش مطالب گزیده شرح خطبه پارسایان ارایه میشود