(30) ممکن نیست کسی به مراتب فنا جز از طریق ولایت تام خاندان پیامبر برسد
کتاب توحید ـ درس 30 ـ 13/ 8/ 95
شرح اصول کافی درس 148
ممکن نیست کسی به مراتب فنا جز از طریق ولایت تام خاندان پیامبر برسد
ادامه [حدیث 17] عَنِ الْفَتْحِ بْنِ يَزِيدَ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ علیه السلام قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ أَدْنَى الْمَعْرِفَةِ فَقَالَ الْإِقْرَارُ بِأَنَّهُ لَا إِلَهَ غَيْرُهُ وَ لَا شِبْهَ لَهُ وَ لَا نَظِيرَ وَ أَنَّهُ قَدِيمٌ مُثْبَتٌ مَوْجُودٌ غَيْرُ فَقِيدٍ وَ أَنَّهُ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ.
[ادامه] مراتب معارف الهی: 4ـ اقرار همراه با اعتقاد همراه با برهان که متعلق به مقربین است
«چراغی که بر خانه رواست، بر مسجد روا نیست»؛ ربطی به دین ندارد
اشارهای به راههای دستیابی به یقین
یقین مستلزم قرب به خدای متعال است؛ یعنی تا کسی مقرب درگاه خدای متعال نباشد، از یقین سهمی نخواهد داشت
تنها راه دستیابی به یقین، برهان نیست؛ یقین میتواند نتیجه برهان باشد و میتواند نتیجه مشاهدات و ادراکات دیگری که ریشه در ایمان دارد یا رفتارهای ناشی از ایمان باشد
تقوا سبب دستیابی به علومی میشود که از طریق برهان به دست نمیآید و یا اگر بهدست بیاید، در قوت، شدت، وضوح و اعتمادی که نتیجه میدهد، مانند برهان نیست
کارهای انبیا ناشی از محبت است، نه تقوا
اشارهای به درجات مقربین
کسی که به معرفت برهانی دست یافته باشد، به درجاتی از قرب رسیده است
مستکبرین، تمام سیاهیهای عالم را در وجود خود دارند؛ حتی اگر عمرشان به آن اندازه نباشد که تمام گناهان را انجام دهند، تمام گناهان از لوازم استکبار است
تمام گناهان بدون استثناء ریشه در حب نفس و حب دنیا دارد
5ـ مشاهده عرفانی آنچه به زبان آورده که مربوط به صدیقین است
مشاهدات انبیا، محصول برهان نیست
مراتب ایمان و فایده و محصول هریک از آنها
از طریق برهان نمیتوان به فنا رسید
ویژگی وساطت پیامبر و خاندان پیامبر برای فنا
ممکن نیست کسی به مراتب بندگی، فنا و ولایت الهی جز از طریق ولایت تام خاندان پیامبر برسد و نیز از طریق آنها رسیده باشد و آنها را نشناخته باشد
[حدیث 18] عَنْ طَاهِرِ بْنِ حَاتِمٍ فِي حَالِ اسْتِقَامَتِهِ أَنَّهُ كَتَبَ إِلَى الرَّجُلِ مَا الَّذِي لَا يُجْتَزَأُ فِي مَعْرِفَةِ الْخَالِقِ بِدُونِهِ فَكَتَبَ إِلَيْهِ لَمْ يَزَلْ عَالِماً وَ سَامِعاً وَ بَصِيراً وَ هُوَ الْفَعَّالُ لِمَا يُرِيدُ وَ سُئِلَ أَبُو جَعْفَرٍ علیه السلام عَنِ الَّذِي لَا يُجْتَزَأُ بِدُونِ ذَلِكَ مِنْ مَعْرِفَةِ الْخَالِقِ فَقَالَ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَ لَا يُشْبِهُهُ شَيْءٌ لَمْ يَزَلْ عَالِماً سَمِيعاً بَصِيراً.
سیر از ظاهر به باطن و از باطن به ظاهر پیوسته در حال انجام است
اشارهای به وضع زمان امام کاظم صلوات الله و سلامه علیه
اشارهای به شرایط سخت و خفقان پیش از انقلاب
خاطرهای از قبل از انقلاب برای باز کردن مدرسه فیضیه
[حدیث 19] عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ عُمَرَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام يَقُولُ إِنَّ أَمْرَ اللَّهِ كُلَّهُ عَجِيبٌ إِلَّا أَنَّهُ قَدِ احْتَجَّ عَلَيْكُمْ بِمَا قَدْ عَرَّفَكُمْ مِنْ نَفْسِهِ.