این مجموعه شامل گفتارها و بیاناتی است که به صورت مناسبتی توسط استاد محترم ایراد شدهاند
(1) جایگاه خاندان پیامبر در عوالم هستی
جلسه اول ـ 1/ 9/ 94 ـ شب یازدهم ماه صفر 1437
جایگاه خاندان پیامبر در عوالم هستی
آنچه در زیارت جامعه آمده، کف اعتقادات شیعه است
جایگاه خاندان پیامبر پیش از آفرینش و پیدایش کثرت: ظهور و تجلی خدای متعال بتمامه و بهگونه بسیط
تمام عالم هستی از ازل تا ابد عبارت است از تجلیات خدای متعال
خاندان پیامبر چه کسانی هستند؟
خاندان پیامبر آیینه تمام نمای خدای متعال هستند
از حیث کمال بالفعل و جمال و جلال، تفاوت یافتن بین خدا و خاندان پیامبر ممکن نیست مگر به حقیقت و رقیقت؛ ربوبیت و عبودیت؛ اصالت و فرعیت؛ فقر و غنا
خاندان پیامبر به حکم طهارت ذاتیشان تنزل نیافتهاند
اهمیت عرف زبان در انتساب صفات به خاندان پیامبر
ذکر خاطرهای از مرحوم قاضی در احترام به سادات
دروغ بستن به پیامبر و خاندان پیامبر از اعظم کبائر است
لعن ما بر قاتلان سیدالشهدا اخبار است نه انشاء
وجوب محبت خاندان پیامبر بهخاطر اجر رسالت نیست، بلکه بهخاطر شباهت تام و تمام آنان به پیامبر است
جایگاه خاندان پیامبر در عالم طبیعت؛ جایگاه محبوبیت برای همه انسانها بالضروره و بالوجوب
(2) مصادیق و اقسام دروغ
جلسه دوم ـ 2/ 9/ 94 ـ شب دوازدهم ماه صفر 1437
مقدمه دوم: سخنی درباره مصادیق و اقسام دروغ
بیان کردن چیزی که انسان آن را از طریق یقینی ادراک نکرده است، از مصادیق دروغ است.
نقل شنیدهها (در مقابل دیدهها)، از مصادیق دروغگویی است
شواهد روایی:
1ـ امیر المؤمنین صلوات الله و سلامه علیه لاتحدث بکل ما سمعت فکفی بذللک کذباً[1]
نقل صرف شنیدهها، وارد شدن در شبهات است که سبب دوری انسان از رحمت خدا میشود
تفاوت نص و ظاهر
2ـ لاتحدث الا عن ثقۀ[2]
دروغگویی در عصر ما، اجتماعی و حرفهای شده است؛ بنابراین باید راستگویی نیز همینگونه شود
ایجاد مراکز موثق و مورد اعتماد از نیازهای ضروری امروز است
جهان سوم کجاست!
سوء فهم از تعالیم دینی
عمران و آبادی جهان طبیعت از تعالیم دینی و مقدمه استکمال، رشد و تقرب به خدای متعال است
هر کاری که انجام میدهیم، مقدمه تقرب به خدای متعال است، به همین دلیل دنیا مزرعه آخرت است
3ـ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم: دروغگو کسی است که هرچه را میشنود نقل میکند
4ـ از امیرالمؤمنین صلوات الله و سلامه علیه پرسیدند فاصله بین حق و باطل چقدر است؟ فرمودند 4 انگشت. بین گوش و چشم
5ـ مواظب باش هرچه به گوشت خورد را برای مردم نگو. همین کافی است که به تو دروغگو بگویند
اشارهای به حدیث المهدی طاووس اهل الجنۀ
علت اینکه عصر ظهور، مقبول و مطلوب است؛ ظهور تفصیلی جزئی صفات خدای متعال
درباره خاندان پیامبر هر چیزی را نمیتوان گفت
گزارشهایی که منبع موثق ندارد، دروغ است و استحقاق عذاب الهی را به اندازه خود دارد
در پژوهشهایی که درباره عاشورا و نهضت کربلا انجام شده، سه رویکرد وجود دارد:
عمل روشمند و عقلایی ولو به خطا برود، مجاز است (للمصیب اجران و للمخطئ اجر واحد)
1ـ رویکرد عاطفی و احساسی: تا 100 سال پیش در تشیع رایج است
تنها آنانکه با امام حسین صلوات الله و سلامه علیه جنگیدند، در مقابل آن حضرت نبودند، بلکه آنکه اعتقاد، اخلاق و رفتارش خلاف اعتقاد، اخلاق و رفتار امام حسین صلوات الله و سلامه علیه است، در مقابل آن حضرت است.
2ـ رویکرد حماسی. در صد سال اخیر بهویژه 40 سال اخیر
3ـ رویکرد انسانی
(3) رویکرد انسانی به نهضت کربلا
جلسه سوم ـ 3/ 9/ 94 ـ شب سيزدهم ماه صفر 1437
رویکرد انسانی به نهضت کربلا؛ از حدود 10-15 سال پیش رواج پیدا کرده و ظرف دو دهه آینده رایج خواهد شد
اساس این رویکرد این است که آیا حقوق انسانی در کربلا رعایت شده یا نه؟
نمونههایی از پرسشهای مطرح در این رویکرد:
1ـ با توجه به آزادی بندگان خدا، آیا کسی حق دارد که به هر دلیل به قصد دفاع از عقاید و مرام خود کسانی که توان دفاع از خود را ندارند، در معرض هجوم بیگانگان قرار دهد؟
2ـ آیا انسانها مجازند زمینههای فرورفتن در گمراهی و عذاب را برای دیگران فراهم کنند؟
3ـ آیا به همراه بردن زنان و بچهها توسط امام مجاز است؟ و آیا ما میتوانیم به او اقتدا کنیم؟
آیا اگر حضرت علی اصغر صلوات الله و سلامه علیه در کربلا نباشد، چیزی از عظمت کربلا کم میشود؟
اگر امام حسین صلوات الله و سلامه علیه قیام نکرده بود، از اسلام چیزی نمیماند
معیار پاسخ این است که امام حسین صلوات الله و سلامه علیه حجت الهی است و هرچه انجام دهد، مطلوب خدای متعال است
معیار و شرایط اقتدا به امام و حجیت آن
توبه حر
توبه خاص که در برخی از روایات و صحیفه سجادیه آمده، برای همگان نیست
ارزش هدایت یک نفر
نگاه ما به کوفه و کوفیان باید عوض شود
هرکه در کربلا در مقابل سید الشهدا ایستاده ولو سیاهی لشکر بوده، اشقی الاولین و الآخرین است
به طور کلی درباره بندگان خدا داوری نکنیم مگر مجبور باشیم
امام حسین علیه السلام در عین حال که حجت و معیار الهی همه کارهای درست است، تمام فضایل و معیارهای اخلاقی را به دقت رعایت کرده است، حتی در مورد حیوانات
معنای تحریف
اقسام تحریف (1ـ انحراف آنی 2ـ انحراف تدریجی)
خطر انحراف تدریجی
اشارهای به مراتب و چگونگی شفاعت در دنیا و آخرت
تحریف لفظی و معنوی
علت وجود تحریف لفظی در نهضت کربلا این است که راویان کربلا و نسخهبرداران، تلقی وحیانی از گفتار و رفتار امام نداشتند
(4) توحید و عدالت؛ هدف نهضت امام حسین علیه السلام
جلسه چهارم ـ 4/ 9/ 94 ـ شب چهاردهم ماه صفر 1437
تحریف لفظی: افزودن یا کاستن اقوال یا افعال
آن اندازه که تحریف معنوی اهمیت دارد، تحریف لفظی اهمیت ندارد
تحریف معنوی: توجیه و تفسیر گفتهها و رفتار امام حسین علیه السلام و اهل بیت و افراد تأثیرگذار در کربلا و وقایع بر خلاف نظر آنها
پیشفرضهای تفسیر مقاصد خاندان پیامبر علیهم السلام و فهم هدف امام حسین علیه السلام در نهضت کربلا:
پیش از تفسیر باید هدف امام را بدانیم و شناخت هدف، معیارهایی به شرح زیر دارد:
1ـ اصول عقلی مسلم که مقدم بر هر اعتقادی است
نزول وحی بر پیامبران ضرورت عقلی و عدم نزول آن امتناع عقلی دارد؛ همچنین نازل نشدن وحی بر غیر انبیا ضرورت عقلی و نزول آن امتناع عقلی دارد
عصمت انبیا به نحو مطلق اثبات میشود بهگونهای که مقید به هیچ شرطی نیست
امام حسین صلوات الله و سلامه علیه رییس عقلا و عقل کل است
2ـ بینات نقلی: در حکم بدیهیات در منطق، فلسفه، کلام و عرفان است
بینات نقلی بدون استثناء میتواند مقدمه برهان باشد
انبیا برای چه آمدند؟ 1ـ تبیین معارف دستنایافتنی بشر مانند توحید و ولایت 2ـ مخالفت با استکبار، کفر، نفاق و بهطور کلی ظلم
معجزات انبیا از بینات است، قابل انکار نیست و انکار آن برابر با عناد است
اعتبار انبیا و ائمه بهوسیله اولیات و بینات عقلی است، اما داوریهای ما درباره آنان بهوسیله مکتسبات و نظریات عقلی ماست. بنابراین پس از اعتبار آنان توسط اولیات عقلی، این عقل و واقع است که باید خود را با آنان منطبق کند
نهضت امام حسین یک نهضت الهی است به تمام معنا؛ یعنی هدف آن است که انسانها را در معارف حقیقی هدایت کند و در رفتار اجتماعی به عدالت برساند.
هدف امام حسین توحید و عدالت بود، بنابراین نهضت آن حضرت بر اساس این دو معیار باید تفسیر شود
اگر در تفسیر بصورت روشمند عمل کردیم ولی اشتباه کردیم ...
ختم علم امکانپذیر نیست جز توسط معصوم مطلق
اگر دسترسی به معصوم مطلق نداشته باشیم، دستیابی به هدایت حقیقی امکان پذیر نیست
دروغ بستن به خدا و پیامبر نشان دهنده آن است که گوینده عبادت نمیکند، بلکه طغیان میکند
زیر مجموعه ها
4 شب قدر
261 شرح اصول کافی
39 مناسبتی
7 بیان یکی از وجوه مظلومیت خاندان پیامبر
بیانات محرم 1438 ـ 1395 شمسی
4 شرح حدیث عنوان بصری
در سال 1381 شمسی استاد محترم طی چند جلسه به شرح بخشی از حدیث عنوان بصری پرداختند.
4 عید
6 نقش نهضت کربلا در وصول به توحید
نقش نهضت کربلا در وصول به توحید
گفتارهای ماه صفر 1439
5 نگاهی دیگر به اهداف نهضت کربلا
استاد محترم در شبهای دهه اول محرم 1399، طی 5 جلسه در مسجد 14 معصوم ابرسج شاهرود به بحث و بررسی اهداف و عوامل نهضت حسینی در کربلا از نگاهی دیگر پرداختهاند.