این مجموعه شامل گفتارها و بیاناتی است که به صورت مناسبتی توسط استاد محترم ایراد شده‌اند

(8) اشک هدف نیست

 حسيني شاهرودي، طهور، تحريفات عاشورا

جلسه هشتم ـ 8/ 9/ 94 ـ شب هجدهم  ماه صفر 1437

 

ادامه تحریفات

3ـ9ـ اسب امام حسین اسب پیمبر بوده

3ـ10ـ در یک روز امام سجاد دو بار بیهوش شد و ابوحمزه به تذکر و او را تسلیت داد

3ـ11ـ عروسی حضرت قاسم در روز عاشورا

3ـ12ـ آب آوردن حضرت عباس برای امام حسین در کودکی علیهم السلام

3ـ13ـ قصه راهزنی که برای غارت کاروان زائران آمده بود و در حال انتظار می‌خوابد و خواب می‌بیند که روز قیامت است و می‌خواهند او را به جهنم ببرند و می‌گویند غبار کاروان زائران بر بدن او نشسته و او را به بهشت می‌برند

شفاعت امام حسین اعم از شفاعت دیگر ائمه است

3ـ14ـ رفتن حضرت زینب به دنبال امام حسین و گفتن مهلاً مهلاً یابن الزهرا، مادرم وصیت کرده که زیر گلویت را ببوسم

اولاً سند ندارد، علاوه بر این وجهی ندارد

3ـ15ـ داستان دختر افلیج یهودی که قطره خونی توسط یک مرغ بر او می‌چکد و شفا می‌یابد

3ـ16ـ حضرت شب عاشورا به اصحاب فرمود بروید و به همراه خود یکی از خاندان من را ببرید. سند ندارد و خلاف اهداف کربلا است

3ـ17ـ در یکی از منازل خبر شهادت مسلم به حضرت رسید و قصد برگشت کرد و فرزندان عقیل مانع شدند

3ـ18ـ سر به چوبه محمل زدن توسط حضرت زینب

3ـ19ـ روز عاشورا 72 ساعت طول کشیده

3ـ20ـ مبالغه درباره تعداد لشکر کوفه (یک میلیون و ششصد هزار نفر) و کشته‌شدگان توسط امام حسین (سیصد هزار نفر)

پیامبر و امیرالمؤمنین صلوات الله و سلامه علیهما حکومت را به هر قیمتی نمی‌خواهند

3ـ21ـ مصادره اموال کاروانی از یمن توسط امام

3ـ22ـ آمدن زعفر جن خدمت امام حسین صلوات الله و سلامه علیه

خاندان پیامبر مکلفند به زندگی طبیعی

3ـ23ـ حضرت علی اکبر قبل از رفتن به جنگ اجازه خواست و حضرت اجازه ندادند

تعارفات غیرواقعی از مصادیق کذب است

تعارف آب شعار شیعه است

3ـ24ـ وقتی علی اکبر به میدان رفت حضرت به لیلا گفت دعای مادر در حق فرزند مستجاب است. در خیمه بنشین و موهایت را پریشان کن و برای فرزندت دعا کن تا شاید برگردد

3ـ25ـ محرق القلوب: یکی از اصحابی که روز عاشورا از زمین جوشید به نام هاشم مرقال که از اصحاب امیرالمؤمنین است که به شهادت رسیده

3ـ26ـ نقل عجز و لابه و اظهار حقارت و ذلت نسبت به دشمنان از سوی امام و اهل بیت. به هیچ وجه با منطق اهل بیت سازگاری ندارد

4ـ تحریف در هدف عزاداری و بزرگداشت حادثه عاشورا

اهمیت عزاداری و گریه برای سیدالشهدا در نگاه اهل بیت. روایات در این زمینه تواتر معنوی دارد

چرا اشک برای امام حسین این‌همه اثر دارد؟ باید ببینیم هدفشان از این قیام چیست؟

هدف قیام امام حسین چه بود؟ 1ـ حفظ دین (توحید، ولایت، اخلاق دینی) 2ـ ترویج مکتب تشیع 3ـ احیای امر ائمه (تبیین و گسترش معارف خاص ائمه) 4ـ ترویج فضایل اخلاقی عاشورا 5ـ بیان و تقویت روح مقاومت در مقابل ظلم و ستم

اگر گریه از عمل صالح بودن خارج و تبدیل به یک هدف مقدس شود، زمینه جواز اباحه‌گری فراهم می‌شود

اعتقاد به شفاعت سید الشهدا، همچنین ثواب‌های فراوانی که برای اشک ریختن برای آن حضرت آمده است و نیز نتایج ولایت و محبت اهل بیت بدون استثناء همه صحیح است، اما طرح آن به گونه‌ای که تعارضی میان گریه برای آن امام و گناه کردن نباشد، قطعاً قابل پذیرش نیست

  

صوت

 

فیلم (قسمت اول)

 

فیلم (قسمت دوم)

 

فیلم (قسمت سوم)

 

فیلم (قسمت چهارم)

 

فیلم (قسمت پنجم)

(9) بندگی خدا؛ هدف عزاداری

 حسيني شاهرودي، طهور، تحريفات عاشورا

جلسه نهم ـ 9/ 9/ 94 ـ شب نوزدهم  ماه صفر 1437

 

ادامه 4ـ تحریف در هدف عزاداری

جمع بین گونه‌های روایاتی که در مقابل هم هستند، نیاز به اجتهاد دارد

ضرورت اجتهاد و نظرورزی در روایات اعتقادی

نمونه‌هایی از روایات:

1ـ قال ابی جعفر علیه السلام: لا تذهب بکم المذاهب فو الله ما شیعتنا الا من اطاع الله عز و جل[1]

2ـ امیر المؤمنین علیه السلام: ان ولی محمد من اطاع الله و ان بعدت لحمته و ان عدو محمد من عصی الله و ان قربت قرابته[2]

در عمل قصد قربت شرط است

3ـ عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ ع أَنَّ النَّبِيَّ ص قَالَ: مَنْ أَطَاعَ اللَّهَ فَقَدْ ذَكَرَ اللَّهَ وَ إِنْ قَلَّتْ صَلاتُهُ وَ صِيَامُهُ وَ تِلاوَتُهُ وَ مَنْ عَصَى اللَّهَ فَقَدْ نَسِيَ اللَّهَ وَ إِنْ كَثُرَتْ صَلاتُهُ وَ صِيَامُهُ وَ تِلاوَتُهُ لِلْقُرْآنِ[3]

4ـ عن الباقر علیه السلام: يَا جَابِرُ، بَلِّغْ شِيعَتِي عَنِّي السَّلامَ، وَ أَعْلِمْهُمْ أَنَّهُ لا قَرَابَةَ بَيْنَنَا وَ بَيْنَ اللَّهِ (عَزَّ وَ جَلَّ)، وَ لا يُتَقَرَّبُ إِلَيْهِ إِلا بِالطَّاعَةِ لَهُ. يَا جَابِرُ، مَنْ أَطَاعَ اللَّهَ وَ أَحَبَّنَا فَهُوَ وَلِيُّنَا، وَ مَنْ عَصَى اللَّهَ لَمْ يَنْفَعْهُ حُبُّنَا.[4]

معنای سلام امام معصوم: 1ـ بیاد بودن 2ـ درجاتی از طهارت را شامل مخاطب می‌کند

5ـ قال ابوالحسن الاول علیه السلام (امام کاظم): انه لما حضر ابی الوفاۀ قال لی یا بنی انه لاینال شفاعتنا من استخف بالصلاۀ[5]

انواع شفاعت در عوالم هستی

معنای استخفاف صلات (سبک شمردن نماز)

6ـ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ ع قَالَ: إِنَّهُ لَمَّا احْتُضِرَ أَبِي ع قَالَ لِي يَا بُنَيَّ إِنَّهُ لا يَنَالُ شَفَاعَتَنَا مَنِ اسْتَخَفَّ بِالصَّلاةِ وَ لا يَرِدُ عَلَيْنَا الْحَوْضَ مَنْ أَدْمَنَ هَذِهِ الْأَشْرِبَةَ فَقُلْتُ يَا أَبَهْ وَ أَيَّ الْأَشْرِبَةِ فَقَالَ كُلَّ مُسْكِر[6]

7ـ كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَدَخَلَ عِيسَى بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْقُمِّيُّ فَرَحَّبَ بِهِ وَ قَرَّبَ مِنْ مَجْلِسِهِ ثُمَّ قَالَ يَا عِيسَى بْنَ عَبْدِ اللَّهِ لَيْسَ مِنَّا وَ لَا كَرَامَةَ مَنْ كَانَ فِي مِصْرٍ فِيهِ مِائَةُ أَلْفٍ أَوْ يَزِيدُونَ وَ كَانَ فِي ذَلِكَ الْمِصْرِ أَحَدٌ أَوْرَعَ مِنْه‏[7]

8ـ عن ابی الحسن الماضی علیه السلام لیس منا من لم یحاسب نفسه فی کل یوم[8]

9ـ قال الصادق علیه السلام: لَيْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ يَلْزَمِ التَّقِيَّةَ وَ يَصُونُنَا عَنْ سَفِلَةِ الرَّعِيَّةِ[9]

افراطی‌گری، بلای جان شیعه

مرگ بر آمریکا، ملهم از زیارت عاشورا و «تبت یدا ابی لهب» است

10ـ انما یتقبل الله من المتقین[10]

هدف عزاداری این است که ما بنده خدا بشویم

تحریف کنندگان نهضت عاشورا چه کسانی هستند؟

1ـ امویان: از همان آغاز خاندان پیامبر را خارجی خطاب کردند، یعنی خارج از دین

تبلیغات امویان با خطبه‌های امام سجاد و حضرت زینب صلوات الله و سلامه علیهما نقش بر آب شد

اشاره‌ای به ماجرای خوارج و برخورد امیرالمؤمنین با آنان

تکثیر حزب شیطان موافق با تکوین است؛ چون قوای نفسانی انسان موافق با عصیان است

2ـ عالمان بی‌بصیرت

نمونه: محمد غزالی: روایت کردن و حکایت کردن کشته شدن حسین و ماجرای درگیری و دشمنی میان صحابه و نقل آن بر واعظ و غیر واعظ حرام است زیرا این کار کینه صحابه و طعن زدن بر آن‌ها را تهییج می‌کند در حالی که آن‌ها بزرگان و اعلام دین هستند



[1]ـ الكافي، ج‏2، ص: 73.

[2]ـ نهج البلاغة.

[3]ـ معانی الاخبار، 399.

[4]ـ الأمالي (للطوسي)، ص: 296.

[5]ـ الكافي، ج‏3، ص: 270.

[6]ـ الكافي، ج‏6، ص: 401.

[7]ـ الكافي، ج‏2، ص: 78

[8]ـ الکافی، ج2، ص453.

[9]ـ بحار الأنوار، ج‏72، ص: 395.

[10]ـ قرآن کریم، سوره مائده، آیه 27. 

  

صوت

 

فیلم (قسمت اول)

 

فیلم (قسمت دوم)

 

فیلم (قسمت سوم)

 

فیلم (قسمت چهارم)

 

فیلم (قسمت پنجم)

(10) اقدامات امام سجاد و حضرت زینب علیهما السلام، باعث ریشه‌کن شدن بنی امیه

 حسيني شاهرودي، طهور، تحريفات عاشورا

جلسه دهم ـ 10/ 9/ 94 ـ شب اربعین 1437

 

ادامه: تحریف کنندگان نهضت عاشورا

3ـ مورخان متعصب

نمونه: تاریخ ابن عساکر

بررسی روایت‌ها و نقل‌هایی که ابن عساکر نقل کرده

مشاهده و بیان چگونگی گریه موجودات و اشیاء

امام حسین به شهادت نرسید تا انسان‌ها گریه کنند، به شهادت رسید تا هدایت شوند

نگرش‌مان نسبت به انبیا را باید اصلاح کنیم

انبیا و اولیا را حداقل به اندازه خود بدانیم

هدف و غرض تحریف‌کنندگان از تحریف

1ـ غرض‌های دشمنان دین برای حفظ حکومت خود: دشمن بر اساس دشمنی این کار را کرده است

جک گفتن درباره قرآن و انبیا و اولیا از اعظم گناهان است

ماجرای حکم بن عاص و دلیل اخراج او از مدینه توسط پیامبر

حضرت زینب و امام سجاد صلوات الله و سلامه علیهما کاری کردند که بنی امیه ریشه‌کن شدند و این بخش از تحریف‌ها را خنثی کردند

2ـ تمایل بشر به قهرمان‌سازی که ناشی از محبت‌های افراطی و عمیق است

نمونه‌ها: غلو مسیحیان درباره حضرت عیسی که ابتدا او را فرزند خدا و سپس خدا دانستند.

نمونه دیگر، غلات در شیعه هستند که مشهورترین آن‌ها کسانی هستند که امیر المؤمنین را خدا می‌دانند

خاطره‌ای از برخی از غلات در لرستان

عالم آخرت عالم قراردادی نیست، برخلاف دنیا

3ـ انگیزه‌ها و عوامل خصوصی و شخصی؛ هم مادی و هم معنوی

  

صوت

 

فیلم (قسمت اول)

 

فیلم (قسمت دوم)

 

فیلم (قسمت سوم)

 

فیلم (قسمت چهارم)

 

فیلم (قسمت پنجم)

(11) خطر عافیت طلبی در تحریف نهضت عاشورا

 حسيني شاهرودي، طهور، تحريفات عاشورا

جلسه يازدهم ـ 16/ 9/ 94 

اهداف و انگیزه‌های تحریف

3ـ انگیزه‌ها و عوامل خصوصی و شخصی؛ هم مادی و هم معنوی

در این زمینه عمدتاً انگیزه‌های معنوی نقش دارد

جمع بین روایات معارض کار فنی و تخصصی است

4ـ پرده پوشی به انگیزه عافیت طلبی

نقش سختی‌ها در رسیدن به کمال؛ عمدتاً مردم از سختی‌ها گریزانند

معامله مؤمن با خدا، معامله غیرطبیعی است

با توجه به سختی و کلفت اطاعت از ولی و انجام تکلیف، باب توجیهات و تحریفات گشوده می‌شود

نسبت سختی‌ها و راحتی‌های عالم طبیعت به عوالم دیگر

میل انسان به توجیهِ عللِ فرار از تکلیف و سختی‌ها، باب تحریف را باز می‌کند

این عامل یک عامل روانی است، به معنای فرار از تعهد دینی و تکلیف الهی از سرِ راحت‌طلبی

اگر کسی نهضت عاشورا را به گونه‌ای تحلیل کند که پیام‌آور عافیت طلبی، سکون و رکود باشد، دست به تحریف زده است.

به عنوان نمونه اگر قیام‌های خونخواه امام حسین مانند توابین، مختار و ... این‌گونه بودند، کسی با آن‌ها کار نداشت

یکی از دلایل آوردن امام رضا صلوات الله و سلامه علیه به ایران توسط مأمون، جلوگیری از قیام‌های علویان بود

علویان، عافیت‌طلب نبودند

همه امامان بدون استثناء برای ما الگو و حجت هستند، مهم و مهم و مهم، فهمیدن تناسب شرایط عصر ما با شرایط عصر هر یک از ائمه است

5ـ طبیعت نهضت کربلا

حذف ظاهری و فیزیکی سیدالشهدا و یاران، ممکن نبودن بیان و تبیین اهداف توسط باقی‌ماندگان به‌خاطر اختناق و شرایط زمان و عدم ظرفیت و جهل مخاطبان از عوامل مهم در این زمینه است؛ علاوه بر این تاریخ نگاران و گزارشگران واقعه عاشورا، دشمنان امام حسین و طرف پیروز (به حسب ظاهر) هستند

ویژگی‌های گزارش‌گران حادثه عاشورا

 

صوت

 

فیلم (قسمت اول)

 

فیلم (قسمت دوم)

 

فیلم (قسمت سوم)

 

فیلم (قسمت چهارم)

 

فیلم (قسمت پنجم)

زیر مجموعه ها

در سال 1381 شمسی استاد محترم طی چند جلسه به شرح بخشی از حدیث عنوان بصری پرداختند.

نقش نهضت کربلا در وصول به توحید

گفتارهای ماه صفر 1439

استاد محترم در شب‌های دهه اول محرم 1399، طی 5 جلسه در مسجد 14 معصوم ابرسج شاهرود به بحث و بررسی اهداف و عوامل نهضت حسینی در کربلا از نگاهی دیگر پرداخته‌اند.