این مجموعه شامل گفتارها و بیاناتی است که به صورت مناسبتی توسط استاد محترم ایراد شده‌اند

گزیده بیان یکی از وجوه مظلومیت خاندان پیامبر

 

01-01 خاندان پیامبر، همه شؤون ذاتی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم هستند؛

 

 01-02 کل عالم هستی خیر است و در کل عالم هستی مصالح موجودات لحاظ شده است

 

01-03 کل عالم هستی، نتیجه، ولیده و مدیون وجود پیامبر و امیرالمؤمنین و فرزندان آن حضرات است

 

01-04 کل عالم هستی مدیون پیامبر و امیرالمؤمنین سلام الله علیهما هستند، به‌گونه‌ای که هرچه دارند، از آن حضرات دارند

 

 

2-01 شفاعت همه شافعان، مستند به شفاعت تامه کبرائیه حضرت ختمی مرتبت است

 

2-02 معنای حوض در قیامت؛ محل اجتماع کثرات که به وجود واحد موجود می‌شوند؛ اشاره‌ای به معنای آیه «لمن الملک الیوم لله الواحد القهار»

 

2-03 آن‌که با خاندان پیامبر بجنگد، مشرک است

 

2-04 امام حسن و امام حسین علیهما السلام سید جوان اهل بهشت؛ بهشت جای جوانی است

 

2-05 اشاره: آنان که مأمور به سجده بر آدم نبودند؛ اشاره‌ای به جایگاه ابلیس در بین ملائکه

 

 

3-01 معنا و مصداق اف نسبت به والدین

 

3-02 احرار: کسانی که از تمام تعلقات بغیر از خدای متعال آزادند؛ منیت و انانیت ندارند؛ کسانی که پرونده‌شان در آخرت از سیئات پاک است و یا سیئاتشان دیده نمی‌شود؛ کسانی که در آخرت میزان و کتاب ندارند؛ احرار، مخلَصین هستند

 

 

4-1 دوام و بقای عالم هستی به وجود پیامبر و امیرالمؤمنین است؛ از آن‌جا که کل عالم هستی امواج و شؤونات انسان کامل هستند، فلذا برای بقای آن‌ها باید پیوسته در همه عوالم حرکت کنند و حضور داشته باشند؛ کل عوالم هستی از ازل تا به ابد ثمره نگاه انسان کامل است، اگر یک لحظه نگاه برگرداند، دیگر عالمی نیست

 

4-2 هرکه در بهشت است، از شراب طهور می‌نوشند، و شراب طهور او را از غیر پاک می‌کند

 

4-3 چرا نامی از خواهران و برادران و دختران امام حسین صلوات الله و سلامه علیه در زیارت عاشورا نیامده است؟

 

 

5-1 نه تنها آزار و اذیت پیامبر و خاندان پیامبر گناه بسیار بزرگی است، بلکه اگر کسی نتواند بین پدر و مادر طبیعی و خاندان پیامبر که پدر و مادر حقیقی و معنوی هستند، فرق بگذارد و هر دو را به یک اندازه دوست بدارد، از حوزه بندگی خدای متعال بیرون است

 

5-2 اشاره: نحن صنائع ربنا و الخلق بعد صنائع لنا

 

5-3 آنچه در کتاب نفس ثبت می‌شود، فراتر از آن چیزی است که در شریعت ذکر شده است؛ تمام فعل و انفعالات ظاهری و باطنی در آن ثبت می‌شود و عین وجود اوست؛ اشاره: امر «اقرأ کتابک»، امر تکوینی و تشریفی است

 

5-4 در عالم هستی هیچ امری بدون اذن و اجازه خاندان پیامبر اتفاق نخواهد افتاد

 

5-5 مالکیت خاندان پیامبر در آخرت آشکار می‌شود؛ چون در آخرت قوانین تکوینی است

 

5-6 انبیا و به‌ویژه خاتم انبیا و خاتم اولیا هیچ‌گاه کسی را لعن (به انشاء) نکرده‌اند

 

 

6-1 پیامبر و خاندان مطهر او، عصبانیت شخصی ندارند؛ کارهای امام معصوم، باید بر اساس عصمت تفسیر شود

 

6-2 اگر امام حسین علیه السلام به شهادت نرسیده بود و خاندانش به اسارت نرفته بودند، قطعاً قرآنی الان وجود نداشت و نامی هم از اسلام باقی نمی‌ماند؛ اگر هم می‌ماند بی‌محتوا بود

 

6-3 جنگ کوفیان با امام حسین، جنگ فرزند با پدر و مادر خود است؛ ظلمی بالاتر از این قابل تصور نیست

 

6-4 آیا پیامبر و امیر المؤمنین علیهما السلام فقط پدران این امتند یا پدران امت‌های دیگر نیز هستند؟

 

شرح حدیث عنوان بصری (1)

 حسینی شاهرودی، طهور، شرح اصول کافی

شرح حدیث عنوان بصری ـ درس اول ـ  16/ 3/ 1381

   

 

فهرست موضوعات:

   اهميت تفسير احاديث

   اولين حديث: روايت عنوان بصري

   دليل انتخاب اين روايت

   نكات:

1ـ عنوان براي طلب علم آمده است.

2ـ شرط موفقيت در كسب معارف حقيقي خاندان پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم، محبت علم و معرفت است.

ادامه مطلب...

شرح حدیث عنوان بصری (2)

 حسینی شاهرودی، طهور، شرح اصول کافی

شرح حدیث عنوان بصری ـ درس دوم ـ  23/ 3/ 1381

   

 

فهرست موضوعات:

 

تفاوت عالمان ظاهر شريعت و عالمان باطن و حقيقت شريعت
ليس العلم بالتّعلم
عالم شدن به خواندن و شنيدن و از ديگران گرفتن نيست، بلكه از درون جوشيدن است.
علم عالم محدود به نتايج دقت‌ها، فكرها، قياس‌ها، ‌برهان‌ها و مقدمات او نيست.

ادامه مطلب...

شرح حدیث عنوان بصری (3)

 حسینی شاهرودی، طهور، شرح اصول کافی

شرح حدیث عنوان بصری ـ درس سوم ـ  30/ 3/ 1381

   

 

فهرست موضوعات:

 

مراتب سخنان خاندان پیامبر و آیات قرآن

علم «آمدني» است، نه آوردني

شرح واژه يَقَعُ

محل ورود علم

ادامه مطلب...

زیر مجموعه ها

در سال 1381 شمسی استاد محترم طی چند جلسه به شرح بخشی از حدیث عنوان بصری پرداختند.

نقش نهضت کربلا در وصول به توحید

گفتارهای ماه صفر 1439

استاد محترم در شب‌های دهه اول محرم 1399، طی 5 جلسه در مسجد 14 معصوم ابرسج شاهرود به بحث و بررسی اهداف و عوامل نهضت حسینی در کربلا از نگاهی دیگر پرداخته‌اند.