این مجموعه شامل گفتارها و بیاناتی است که به صورت مناسبتی توسط استاد محترم ایراد شدهاند
(4) توحید و عدالت؛ هدف نهضت امام حسین علیه السلام

جلسه چهارم ـ 4/ 9/ 94 ـ شب چهاردهم ماه صفر 1437
تحریف لفظی: افزودن یا کاستن اقوال یا افعال
آن اندازه که تحریف معنوی اهمیت دارد، تحریف لفظی اهمیت ندارد
تحریف معنوی: توجیه و تفسیر گفتهها و رفتار امام حسین علیه السلام و اهل بیت و افراد تأثیرگذار در کربلا و وقایع بر خلاف نظر آنها
پیشفرضهای تفسیر مقاصد خاندان پیامبر علیهم السلام و فهم هدف امام حسین علیه السلام در نهضت کربلا:
پیش از تفسیر باید هدف امام را بدانیم و شناخت هدف، معیارهایی به شرح زیر دارد:
1ـ اصول عقلی مسلم که مقدم بر هر اعتقادی است
نزول وحی بر پیامبران ضرورت عقلی و عدم نزول آن امتناع عقلی دارد؛ همچنین نازل نشدن وحی بر غیر انبیا ضرورت عقلی و نزول آن امتناع عقلی دارد
عصمت انبیا به نحو مطلق اثبات میشود بهگونهای که مقید به هیچ شرطی نیست
امام حسین صلوات الله و سلامه علیه رییس عقلا و عقل کل است
2ـ بینات نقلی: در حکم بدیهیات در منطق، فلسفه، کلام و عرفان است
بینات نقلی بدون استثناء میتواند مقدمه برهان باشد
انبیا برای چه آمدند؟ 1ـ تبیین معارف دستنایافتنی بشر مانند توحید و ولایت 2ـ مخالفت با استکبار، کفر، نفاق و بهطور کلی ظلم
معجزات انبیا از بینات است، قابل انکار نیست و انکار آن برابر با عناد است
اعتبار انبیا و ائمه بهوسیله اولیات و بینات عقلی است، اما داوریهای ما درباره آنان بهوسیله مکتسبات و نظریات عقلی ماست. بنابراین پس از اعتبار آنان توسط اولیات عقلی، این عقل و واقع است که باید خود را با آنان منطبق کند
نهضت امام حسین یک نهضت الهی است به تمام معنا؛ یعنی هدف آن است که انسانها را در معارف حقیقی هدایت کند و در رفتار اجتماعی به عدالت برساند.
هدف امام حسین توحید و عدالت بود، بنابراین نهضت آن حضرت بر اساس این دو معیار باید تفسیر شود
اگر در تفسیر بصورت روشمند عمل کردیم ولی اشتباه کردیم ...
ختم علم امکانپذیر نیست جز توسط معصوم مطلق
اگر دسترسی به معصوم مطلق نداشته باشیم، دستیابی به هدایت حقیقی امکان پذیر نیست
دروغ بستن به خدا و پیامبر نشان دهنده آن است که گوینده عبادت نمیکند، بلکه طغیان میکند
(5) بررسی و رد تحریفهای منبعث از اندیشههای مسیحیت و شخصی بودن دستور شهادت برای امام حسین علیه السلام

جلسه پنجم ـ 5/ 9/ 94 ـ شب پانزدهم ماه صفر 1437
نمونههایی از تحریف معنوی در اهداف امام حسین صلوات الله و سلامه علیه
1ـ تحریفات منبعث از اندیشههای مسیحیت:
در اندیشه مسیحیت گناه از ذاتیات انسان است، بنابر اینکه بر حسب ظاهر قبل از ورود در عالم طبیعت حضرت آدم و حوا علیهما السلام با خوردن از درخت ممنوعه خلاف رضایت خدا عمل کردند. بنابراین خدا فرزندش را فرستاده تا بار گناه خلق را به دوش بکشد. پس خلق هرچه گناه کند انگار گناه نکرده است. در نتیجه شفاعت و فدا کردن حضرت عیسی برای گناه انسانها اتفاق میافتد.
حضرت عیسی شریعت ندارد و شریعت او همان شریعت حضرت موسی است
مسیحیت فقه ندارد و فقط اخلاق دارد
اشک مقبول مایه آمرزش است، نه مطلق اشک
محبان خاندان پیامبر صلوات الله و سلامه علیهم اجمیعن مورد آمرزش قرار میگیرند، اما چگونه ...؛ فهم چگونگی آن کار مجتهد و صاحب نظر است
اشاره: ضربۀ علی یوم الخندق افضل من عبادۀ الثقلین
همه اعمال ولی کامل افضل از عبادت جن و انس است؛ فعل او عبارت است طهارت محض و حسنه مطلق
اشاره: آه آه من قلۀ الزاد و طول السفر
اشکهای امیرالمؤمنین و امام سجاد صلوات الله و سلامه علیهما
نقد تفکر یهود درباره آخرت که آنها به جهنم نمیروند
همچنان که در حوزه فقه باید فقیه و صاحب نظر وجود داشته باشد، در حوزه اعتقادات و ایمان به مراتب ضرورت دارد
سودمندی گریه برای امام حسین مشروط و مقید است، نه مطلق
2ـ شهادت امام، دستور خاص برای امام حسین صلوات الله و سلامه علیه بوده است؛
در این صورت کربلا و هدف آن یک امر شخصی و خصوصی میشود. این با فرمایشات صریح آن حضرت مغایرت دارد
در این صورت پیروی از امام حسین امکانپذیر نیست و او دیگر الگو نیست؛ در حالی که فرمود: لکم فیّ اسوۀ
اشاره: شکل اسارت خاندان پیامبر صلوات الله و سلامه علیهم اجمیعن
کوچکترین اهانت به خاندان پیامبر صلوات الله و سلامه علیهم اجمیعن، بزرگترین ظلم است
شرح برخی از فرمایشات حضرت در رد این تحریف:
ـ و علی الاسلام السلام اذا بلیت الامۀ براع مثل یزید[1]
ـ َ إِنَّ هَذِهِ الدُّنْيَا قَدْ تَغَيَّرَتْ وَ تَنَكَّرَتْ وَ أَدْبَرَ مَعْرُوفُهَا ... أَلا تَرَوْنَ أَنَّ الْحَقَّ لا يُعْمَلُ بِهِ وَ أَنَّ الْبَاطِلَ لا يُتَنَاهَى عَنْه ُ لِيَرْغَبَ الْمُؤْمِنُ فِي لِقَاءِ اللَّهِ مُحِقّاً فَإِنِّي لَا أَرَى الْمَوْتَ إِلَّا سَعَادَةً وَ لَا الْحَيَاةَ مَعَ الظَّالِمِينَ إِلَّا بَرَماً[2]
همیشه تاریخ اینگونه است: دوام آوردن در قیام در راه خدا سخت از قیام است
چرا امر به معروف و نهی از منکر اثر ندارد؟ چون همگانی نیست
گسترش عزاداریها و پیادهروی اربعین از برکات جمهوری اسلامی است
شیعیان عراق جزو برترین شیعیان هستند
(6) زبان حال، از مصادیق کذب محض است

جلسه ششم ـ 6/ 9/ 94 ـ شب شانزدهم ماه صفر 1437
تفاوت تحریف و زبان حال
زبان حال، از مصادیق کذب محض است و مبتنی بر جهالت است
یکی از اقسام تحریف، تحریف عمدی است که توسط دشمنان اهل بیت ایجاد شده است
در دایرۀ المعارف اسلامی تحریف عمدی وجود دارد
در مقابل بخشی از تحریفها، تحریف غیرعمدی است که دوستان ناآگاه اهل بیت برای رسوا کردن دشمنان گفتهاند و رفتار کردهاند
انواع تحریف
1ـ تحریفهایی که مربوط به شخصیت امام حسین و خاندان پیامبر صلوات الله و سلامه علیهم اجمیعن است
تک تک خاندان پیامبر علیهم الصلات و السلام چه بصورت بالاصاله و چه بالتبع از مصادیق آیه تطهیر هستند
تفاوت مطهر و معصوم بالاصاله و بالتبع
اهل بیت امام حسین مطهر بالاصاله هستند
بچههای کوچک، روحشان بزرگ است و باید رفتار بزرگمنشانه با آنها داشت
نمونههایی از این قسم:
1ـ1ـ لکنت زبان امام حسین صلوات الله و سلامه علیه در کودکی
تمام انبیا و ائمه در تمام مراتب مطهر و معصومند
1ـ2ـ نمونههایی که مربوط به سخاوت آن حضرت است
1ـ3ـ نقل انجام امور خارق العاده در کربلا
2ـ تحریفهای مربوط به هدف نهضت کربلا
2ـ1ـ امام حسین به شهادت نرسیده
2ـ2ـ شخصی بودن دستور شهادت برای امام حسین صلوات الله و سلامه علیه
2ـ3ـ وقایع کربلا حاصل و مربوط به قضا و قدر بود و در نتیجه امام مجبور بوده. این را بنی امیه گفتند برای اینکه خود را تبرئه کنند
برکت هجرت امام رضا صلوات الله و سلامه علیه به ایران
2ـ4ـ امام حسین در مقابل عمل انجام شده قرار گرفت
یزید منکر وحی و نبوت بود
2ـ5ـ امام چون میدانست در نهایت شهید میشود، میخواست مخفیانه کشته شود
2ـ6ـ امام صرفاً تصمیم داشت بیعت نکند
(7) حضرت زینب سلام الله علیها؛ انسان کامل در قامت یک زن

جلسه هفتم ـ 7/ 9/ 94 ـ شب هفدهم ماه صفر 1437
برخی نکات:
1ـ هرکه با خاندان پیامبر صلوات الله و سلامه علیهم اجمیعن به هر شکلی معارضه کند ولو به اندازه سیاهی لشکر، اشقی الاولین و الاخرین است
هرکه با خاندان پیامبر صلوات الله و سلامه علیهم اجمیعن محاربه کند مشرک و هرکه آنان را انکار کند، کافر است و نهایت درجه ظلم را مرتکب میشود و در اسفل درکات جهنم هستند
2ـ معیار داوری درباره انسانها حال فعلی آنهاست؛ چه از سوی خدا و چه از سوی خلق
امکان جبران ظلم بر خاندان پیامبر صلوات الله و سلامه علیهم اجمیعن نیست؛ هرچند امکان توبه هست
3ـ ظلم به خاندان پیامبر صلوات الله و سلامه علیهم اجمیعن فقط مقاتله و محاربه با آنها نیست، بلکه بی توجهی به آنها، بزرگترین ظلم است
حق خاندان پیامبر، زمینهسازی هدایت است و بزرگترین ظلم به حضرت زهرا صلوات الله و سلامه علیها محروم کردن انسانها از هدایت آن حضرت است
ادامه انواع تحریف:
3ـ تحریف در نقل وقایع عاشورا و حوادث پیش و پس از آن
3ـ1ـ اسقونی شربۀ من الماء: سند ندارد.
بررسی نظر برخی از علما در رد این جمله مبنی بر اینکه درخواست آب در شأن حضرت نیست؛ شأنیت حضرت هدایت امت است و اگر چنین تقاضایی سبب هدایت یک نفر شود، دور از شأن نیست
3ـ2ـ سخنی که منسوب به حضرت زینب است: يَا هِلَالاً لَمَّا اسْتَتَمَّ كَمَالاً/ غَالَهُ خَسْفُهُ فَأَبْدَا غُرُوبَا/ مَا تَوَهَّمْتُ يَا شَقِيقَ فُؤَادِي/ كَانَ هَذَا مُقَدَّراً مَكْتُوبَا ... و نطحت جبینها بمقدم المحمل
حضرت زینب، امیرالمؤمنین عليهم السلام مجسم است
3ـ3ـ قبل از اینکه امام به بالین علی اکبر برسد، حضرت زینب خود را بر پیکر علی اکبر انداخت، چون امام طاقت دیدن آن را نداشت
همه فرزندان سیدالشهدا اشبه الناس برسول الله هستند
همه خاندان پیامبر صلوات الله و سلامه علیهم اجمیعن استواء بدنی و اعتدال خلقی دارند
3ـ4ـ حضور حضرت لیلا در کربلا. زودتر از کربلا از دنیا رفته بودند.
3ـ5ـ وقتی سید الشهدا در قتلگاه به زمین افتاد، حضرت زینب نزدیک آمد. امام با گوشه چشم اشاره کرد که فرمقها بطرفه فقال لها یا اخیّ ارجعی الی الخیمه فقد کسرت قلبی و زدت کربی
حضرت زینب صلوات الله و سلامه علیها انسان کامل است در قامت یک زن و زینت خاتم ولایت
ما توانایی داوری کردن در تفاوت بین خاندان پیامبر صلوات الله و سلامه علیهم اجمیعن را نداریم
3ـ6ـ امام حسین در هر حمله ده هزار نفر را کشته
3ـ7ـ بی اطلاعی امام سجاد صلوات الله و سلامه علیه از وقایع روز عاشورا
3ـ8ـ شهرت کوفیان به بی وفایی با عنوان «الکوفی لا یوفی»؛ این سخن ناشی از تبلیغات بنی امیه است
نمونههایی از تبلیغات بنی امیه بر علیه کوفیان
1ـ جاری شدن حد بر ولید بن عقبه درزمان عثمان بر اثر اعتراض کوفیان
2ـ عثمان را دو گروه برکنار کردند: مصریان و کوفیان
بخشی سخنان از امیرالمؤمنین درباره کوفه و کوفیان:
1ـ قبل از جنگ صفین: اهل شام نسبت به دنیا حریصتر از اهل کوفه نسبت به آخرت نیستند
اشارهای به چگونگی تشکیل شهر کوفه
2080 نفر از کسانی که در جنگ صفین شرکت داشتند، از صحابه پیغمبرند که 80 نفر جزو بیعت عقبه و 78 نفر کسانی بودند که در جنگ بدر شرکت داشتند
2ـ من شما را از میان همه شهرها برگزیدم ... زیرا از مودت و محبت شما نسبت به خود که به خاطر خدا و پیامبر است اطلاع دارم
3ـ کوفه گنج ایمان است، جمجمه اسلام است، کوفه شمشیر و نیزه خداست که در هر کجا که بخواهد قرار میدهد
4ـ ای کوفه تو را مینگرم که چونان چرمهای بازار عکاظ کشیده میشوی، زیر پای حوادث لگدکوب میگردی و حوادث فراوان تو را در بر میگیرد. بهخوبی میدانم ستمگری نسبت به تو قصد بد نمیکند مگر اینکه خداوند او را به بلایی گرفتار سازد یا قاتلی بر او مسلط سازد.
هذه مدینتنا و محلتنا و مقر شیعتنا
شهر امام زمان هم کوفه است
زیر مجموعه ها
4 شب قدر
261 شرح اصول کافی
40 مناسبتی
7 بیان یکی از وجوه مظلومیت خاندان پیامبر
بیانات محرم 1438 ـ 1395 شمسی
4 شرح حدیث عنوان بصری
در سال 1381 شمسی استاد محترم طی چند جلسه به شرح بخشی از حدیث عنوان بصری پرداختند.
4 عید
6 نقش نهضت کربلا در وصول به توحید
نقش نهضت کربلا در وصول به توحید
گفتارهای ماه صفر 1439
5 نگاهی دیگر به اهداف نهضت کربلا
استاد محترم در شبهای دهه اول محرم 1399، طی 5 جلسه در مسجد 14 معصوم ابرسج شاهرود به بحث و بررسی اهداف و عوامل نهضت حسینی در کربلا از نگاهی دیگر پرداختهاند.





