این مجموعه شامل گفتارها و بیاناتی است که به صورت مناسبتی توسط استاد محترم ایراد شده‌اند

(13) اگر کربلا تحریف شود ...

 حسيني شاهرودي، طهور، تحريفات عاشورا

جلسه سيزدهم ـ 18/ 9/ 94 

 

پیشینه و سابقه مبارزه با تحریفات عاشورا

1ـ مرحوم میرزا حسین نوری، صاحب لؤلؤ و مرجان (اواخر دوران قاجار، 1320ق)

2ـ مرحوم سیدعبدالحسین شوشتری (همزمان با محدث نوری) که با تألیف «السعاده فی اسرار الشهاده» به نقد اسرار الشهاده دربندی پرداخت

3ـ مرحوم محدث قمی (شیخ عباس)؛ تلاش کرده بر اساس اسناد معتبر و منابع تحریف نشده، نفس المهموم را تألیف کرده است

4ـ همچنین مرحوم علی بن محمد تقی قزوینی نجفی کتاب اسرار المصائب و نکات النوائب

5ـ مرحوم شیخ محمدباقر بیرجندی خراسانی؛ مؤلف «کبریت الاحمر فی شرایط المنبر»

6ـ مرحوم سیدمحسن امین، مؤلف «المجالس السنیه فی مناقب و مصائب عترۀ النبویه» و «التنزیه لاعمال الشیعه» و «لواعج الاشجان»

خطاهای رفتاری شیعیان

شیوه عزاداری، امری زمانمند است و باید به‌گونه‌ای باشد که موجب وهن شیعه نشود

سیره و شیوه رفتار خاندان پیامبر منطبق با عقل و سیره عقلاست

تا اینجا معرفی کسانی بود که ضمن مبارزه با تحریفات و نقد آن، جایگزین ارایه کردند؛ از این پس کسانی مطرح می‌شوند که فقد به نقد تحریفات پرداختند و جایگزینی ارایه نکردند

7ـ مرحوم شیخ عبدالکریم حائری

8ـ مرحوم آیت الله بروجردی

9ـ مرحوم شهید مطهری

10ـ حضرت امام خمینی

 

پیامدهای تحریف

1ـ کم شدن رغبت انسان‌ها نسبت به الگوها و اسوه‌ها؛ منفور شدن بجای محبوب شدن

تحریف‌ها کار را به جایی می‌رساند که جامعه مسلمانان، یزید را به عنوان خلیفه مسلمین بپذیرد

2ـ فرهنگ، رفتار و عقاید مسلمانان از گذشته فرهنگی و معارف معصومانه خود قطع می‌شود

سلفی‌گری به معنای رایج مردود است؛ اما پذیرش و ایستادگی بر فرهنگ سلفِ صالح با در نظر گرفتن شرایط زمانی، مقبول است

«ایستادگی در مقابل دشمن برای حفظ اسلام به هر قیمتی» قابل اقتداست

قاعده کلی در اقتدا به به سیره ائمه معصومین

اینکه زمان ما، عصر امام حسن نیست، سخن درستی است

3ـ عقاید و اخلاق انسان‌ها و مسلمانان مسخ می‌شود

مذاکره امام حسین با دشمن، حرف کاملاً بی‌ربطی است

اگر کربلا تحریف شد ...

 

معیارهای تشخیص حقیقت تحریف شده با حقیقت تحریف نشده

1ـ استفاده از مبانی کلامی، اعتقادی دینی

به عنوان نمونه، یکی از مبانی دینی این است که امام حسین و هریک از خاندان پیامبر صلوات الله و سلامه علیهم اجمیعن، معصومند و خطا در افکار، اخلاق و اعمال آن‌ها وجود ندارد

اگر کسی امام حسین را به عنوان مبنای اعتقادی یعنی به عنوان معصوم بپذیرد، دیگر نمی‌تواند چیزی را که انسان‌های معمول و متعارف انجام می‌دهند و دیگران توبیخشان می‌کنند، به امام حسین نسبت دهد

اعتقاد ما این است که خاندان پیامبر صلوات الله و سلامه علیهم اجمیعن در اعلی درجه فضایل انسانی و کرامت اخلاقی و نفسانی هستند؛ بنابراین هرچه برخلاف این بود، نشانه تحریف است

در چه مجالسی شرکت کنیم؟

2ـ سنجش حوادث و رخدادهای نقل شده در کربلا با عقل

3ـ ارزیابی وقایع عاشورا با معیارهای حدیثی

شرایط راوی در صحت روایت سنت

ادله سنن نمی‌تواند افتراء بر امام را تجویز کند

4ـ لحاظ کردن ملاک‌های تاریخی

بررسی راویان حاضر در نهضت کربلا: 1ـ ضحاک بن عبدالله، از یاران امام حسین (علیه السلام) 2ـ حمید بن مسلم از لشکر دشمن 

 

صوت

 

فیلم (قسمت اول)

 

 فیلم (قسمت دوم)

 

 فیلم (قسمت سوم)

 

فیلم (قسمت چهارم)

 

فیلم (قسمت پنجم)

 

فیلم (قسمت ششم)

گزیده تحریفات عاشورا

 

درس دوم

02-01 نقل شنیده‌ها؛ از مصادیق دروغ‌گویی است

 

02-02 ایجاد مراکز موثق و مورد اعتماد خبری از نان شب واجب‌تر است

 

02-03 جهان سوم و سوء فهم تعالیم دینی

 

02-04 عمران و آبادی جهان طبیعت از تعالیم دینی است

02-05 چه کسانی در مقابل امام حسین هستند؟

 

درس سوم

03-01 اگر امام حسین قیام نکرده بود...

03-02 توبه حر

03-03 ارزش هدایت یک نفر

03-04 نگاه ما به کوفه و کوفیان باید عوض شود

03-05 درباره بندگان خدا داوری نکنیم

03-06 نمونه‌هایی از توطئه‌های دشمنان اهل بیت  بر علیه شیعه

03-07 در نهضت کربلا تمام فضایل اخلاقی به دقت رعایت شده است

03-08 علت وجود تحریف لفظی در نهضت کربلا

 

درس چهارم

04-01 معنای تحریف لفظی و معنوی

04-02 معیارهای تفسیر مقاصد نهضت کربلا برای دوری از تحریف معنوی

04-03 عصمت انبیا به نحو مطلق است

04-04 امام حسین رییس عقلا و عقل کل است

04-05 نهضت امام حسین یک نهضت الهی است به تمام معنا

04-06 ختم علم امکان‌پذیر نیست جز توسط معصوم مطلق

 

درس پنجم

05-01 اشک مقبول مایه آمرزش است، نه مطلق اشک

05-02 تک تک اعمال ولی کامل افضل از عبادت جن و انس است

05-03 ضرورت وجود مجتهد و صاحب نظر در حوزه اعتقادات و ایمان

05-04 کوچک‌ترین اهانت به خاندان پیامبر، بزرگ‌ترین ظلم است

05-05 چرا امر به معروف و نهی از منکر اثر ندارد؟

05-06 گسترش عزاداری‌ها و پیاده‌روی اربعین از برکات جمهوری اسلامی است

 

درس ششم

06-01 زبان حال، از مصادیق کذب محض است

06-02 تک تک خاندان پیامبر چه بصورت بالاصاله و چه بالتبع، از مصادیق آیه تطهیر هستند

 06-03 بچه‌ها گرچه جسمشان کوچک است، ولی روحشان بزرگ است

 06-04 برکت هجرت امام رضا به ایران

 

درس هفتم

07-01 معارضه، محاربه و انکار خاندان پیامبر؛ نهایت درجه ظلم

07-02 امکان جبران ظلم بر خاندان پیامبر نیست؛ ولی امکان توبه هست

 07-03 بی توجهی به خاندان پیامبر، بزرگ‌ترین ظلم به آنان است

07-04 بزرگ‌ترین ظلم به حضرت زهرا؛ محروم کردن انسان‌ها از هدایت آن حضرت

07-05 سند نداشتن و خلاف شأن خاندان پیامبر بودن؛ دو معیار تحریف

07-06 آیا امام حسین طلب آب کرد؟

07-07 حضرت زینب صلوات الله و سلامه علیها؛ انسان کامل در قامت یک زن

07-08 ما توانایی داوری تفاوت بین خاندان پیامبر را نداریم

07-09 همه خاندان پیامبر اشبه الناس برسول الله هستند

 

درس هشتم

08-01 شفاعت امام حسین اعم از شفاعت دیگر ائمه است (روضه امام حسین جان را می‌سوزاند و زمینه شفاعت را فراهم می‌کند)

08-02 امیرالمؤمنین حکومت را به هر قیمتی مجاز نمی‌داند

08-03 خاندان پیامبر مکلفند به زندگی طبیعی (آمدن زعفر جن خدمت امام حسین از تحریفات است)

08-04 تعارفات غیرواقعی از مصادیق کذب است (تعارف آب، شعار شیعه است)

08-05 نقل عجز و اظهار حقارت و ذلت نسبت به دشمنان به هیچ وجه با منطق اهل بیت سازگاری ندارد

08-06 چرا اشک برای امام حسین این‌همه اثر دارد؟ (هدف قیام امام حسین چه بود؟)

08-07 اگر گریه از عمل صالح بودن خارج و تبدیل به یک هدف مقدس شود، زمینه جواز اباحه‌گری فراهم می‌شود

 

درس نهم

09-01 تحریف در هدف عزاداری برای امام حسین

09-02 ضرورت اجتهاد و نظرورزی در روایات اعتقادی

09-03 معنای سبک شمردن نماز و انواع شفاعت در عوالم هستی

09-04 افراطی گری بلای جان شیعه

09-05 شعار «مرگ بر آمریکا»، ملهم از قرآن و زیارت عاشورا است

09-06 هدف عزاداری این است که ما بنده خدا بشویم

09-07 بنی امیه، اولین تحریف کنندگان نهضت عاشورا

 

درس دهم

10-01 امام حسین به شهادت نرسید تا انسان‌ها گریه کنند، به شهادت رسید تا هدایت شوند (گریه عمل صالح است، نه هدف مقدس)

10-02 نگرش‌مان نسبت به انبیا و اولیا را باید اصلاح کنیم (انبیا و اولیا را حداقل به اندازه خود بدانیم)

10-03 جک گفتن درباره قرآن، انبیا و اولیا از اعظم گناهان است

10-04 امام سجاد و حضرت زینب کاری کردند که بنی امیه ریشه‌کن شدند

 

درس یازدهم

11-01 جمع بین روایات معارض کار فنی و تخصصی است

11-02 نقش سختی‌ها در رسیدن به کمال؛ عمدتاً مردم از سختی‌ها گریزانند (معامله مؤمن با خدا، معامله غیرطبیعی است)

11-03 نقطه آغاز تحریف (میل انسان به توجیهِ عللِ فرار از تکلیف و سختی‌ها، باب تحریف را باز می‌کند)

11-04 اگر کسی نهضت عاشورا را به گونه‌ای تحلیل کند که پیام‌آور عافیت طلبی، سکون و رکود باشد، دست به تحریف زده است.

11-05 یکی از دلایل آوردن امام رضا صلوات الله و سلامه علیه به ایران توسط مأمون، جلوگیری از قیام‌های علویان بود

11-06 همه امامان بدون استثناء برای ما الگو و حجت هستند، مهم و مهم و مهم، فهمیدن تناسب شرایط عصر ما با شرایط عصر هر یک از ائمه است

 

درس دوازدهم

12-01 سبک نگارش روضه الشهدا، رمانتیک، داستان‌سرایی و استفاده از تخیلات است

12-02 زبان حال، سرآغاز یک انحراف و تحریف جدید در نهضت کربلاست (زبان حال از دوره قاجار رواج یافته است؛ راه حذف زبان حال، ارتقای فهم عوام و خواص شیعه است)

 

درس سیزدهم

13-01 شیوه عزاداری، امری زمانمند است و باید به‌گونه‌ای باشد که موجب وهن شیعه نشود

13-02 سیره و شیوه رفتار خاندان پیامبر منطبق با عقل و سیره عقلاست

13-03 تحریف‌ها کار را به جایی می‌رساند که جامعه مسلمانان، یزید را به عنوان خلیفه مسلمین بپذیرد

13-04 سلفی‌گریِ مردود و مقبول؛ سلفی‌گری به معنای رایج مردود است؛ اما پذیرش و ایستادگی بر فرهنگ سلفِ صالح با در نظر گرفتن شرایط زمانی، مقبول است

13-05 قاعده کلی در اقتدا به به سیره ائمه معصومین

13-06 عصر ما، عصر امام حسن نیست

13-07 اگر کربلا تحریف شد ... (مذاکره امام حسین با دشمن، حرف کاملاً بی‌ربطی است؛ یکی از پیامدهای خطرناک تحریف، مسخ عقاید و اخلاق انسان‌ها و مسلمانان است)

13-08 استفاده از مبانی اعتقادی، راه گریز از تحریف (اگر کسی امام حسین را به عنوان مبنای اعتقادی یعنی به عنوان معصوم بپذیرد، دیگر نمی‌تواند چیزی را که انسان‌های معمول و متعارف انجام می‌دهند و دیگران توبیخشان می‌کنند، به امام حسین نسبت دهد؛ خاندان پیامبر صلوات الله و سلامه علیهم اجمیعن در اعلی درجه فضایل انسانی و کرامت اخلاقی و نفسانی هستند)

13-09 در چه مجالس روضه‌خوانی شرکت کنیم؟

13-10 ادله سنن نمی‌تواند افتراء بر امام را تجویز کند.

بیان یکی از وجوه مظلومیت خاندان پیامبر (1)

 حسینی شاهرودی، طهور، شرح اصول کافی

جلسه یکم ـ 28/ 7/ 95

   

 بیان یکی از وجوه مظلومیت خاندان پیامبر1

پیشترگفته شد که خاندان پیامبر در درجه‌ای عالی از وجود قرار دارند که کمترین اهانت به آن‌ها، بزرگ‌تریم ظلم است

ادامه مطلب...

بیان یکی از وجوه مظلومیت خاندان پیامبر (2)

 حسینی شاهرودی، طهور، شرح اصول کافی

جلسه دوم ـ 28/ 7/ 95

   

 بیان یکی از وجوه مظلومیت خاندان پیامبر2

 

[حدیث 5] عَنْ أَبِي الْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ علیهم السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَنَا سَيِّدُ مَنْ خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَنَا خَيْرٌ مِنْ جَبْرَئِيلَ وَ مِيكَائِيلَ وَ إِسْرَافِيلَ وَ حَمَلَةِ الْعَرْشِ وَ جَمِيعِ مَلَائِكَةِ اللَّهِ الْمُقَرَّبِينَ وَ أَنْبِيَاءِ اللَّهِ الْمُرْسَلِينَ وَ أَنَا صَاحِبُ الشَّفَاعَةِ وَ الْحَوْضِ الشَّرِيفِ وَ أَنَا وَ عَلِيٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ مَنْ عَرَفَنَا فَقَدْ عَرَفَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مَنْ أَنْكَرَنَا فَقَدْ أَنْكَرَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مِنْ عَلِيٍّ سِبْطَا أُمَّتِي وَ سَيِّدَا شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ وَ مِنْ وُلْدِ الْحُسَيْنِ تِسْعَةُ أَئِمَّةٍ طَاعَتُهُمْ طَاعَتِي وَ مَعْصِيَتُهُمْ مَعْصِيَتِي تَاسِعُهُمْ قَائِمُهُمْ وَ مَهْدِيُّهُمْ. (كمال الدين و تمام النعمة، ج‏1، ص: 261)

ادامه مطلب...

زیر مجموعه ها

در سال 1381 شمسی استاد محترم طی چند جلسه به شرح بخشی از حدیث عنوان بصری پرداختند.

نقش نهضت کربلا در وصول به توحید

گفتارهای ماه صفر 1439

استاد محترم در شب‌های دهه اول محرم 1399، طی 5 جلسه در مسجد 14 معصوم ابرسج شاهرود به بحث و بررسی اهداف و عوامل نهضت حسینی در کربلا از نگاهی دیگر پرداخته‌اند.