توصیف اوصیاء در کلام امام صادق (ع)؛(قسمت اوّل)
قال الصّادقُ عليهالسَلام: الأوصياءُ هُم أبوابُ الله عزَّ وَ جَلَّ الّتي يُؤتي مِنها وَ لَولاهُم ما عُرِفَ الله عزَّ وَ جَلَّ وَ بِهِم إحتَجَّ الله تَبارَکَ وَ تَعالي عَلي خَلقِهِ (اصول کافي، 1، 150)
شرح هر عبارت کوتاهي از بيانات نوراني و وحياني خاندان پيامبر(صلّياللهعليهوآلهوسلّم) به دليل تناسب و سنخيت گفته و گوينده و کلام و متکلم که خود زيرمجموعه تناسب و سنخيت فعل و فاعل است، چنان گسترده است که نه عمر نويسنده کفاف دهد و نه امکانات و نه حوصله خواننده.
توصیف اوصیاء در کلام امام صادق (ع)؛ (قسمت دوّم)
قال الصّادقُ عليهالسَلام: الأوصياءُ هُم أبوابُ الله عزَّ وَ جَلَّ الّتي يُؤتي مِنها وَ لَولاهُم ما عُرِفَ الله عزَّ وَ جَلَّ وَ بِهِم إحتَجَّ الله تَبارَکَ وَ تَعالي عَلي خَلقِهِ (اصول کافي، 1، 150)
وصي به کسي گويند که کارهاي ناتمام موصي(وصيتکننده) را تمام کند يا کارهاي انجام شده و تمام گشته وي را حفظ کند يا در انچه بدان وصيت کرده است، تصرف نمايد مانند: اداي حقوق، استيفاي حقوق، ولايت بر اطفال و تصرف در اموال و مصالح وي و ...
حوزه و قلمرو تصرف و دخالت وصي را موصي(وصيتکننده) تعيين ميکند مگر آنکه وصايت تکويني باشد. از همينجا معلو ميشود که وصايت بر دو قسم است: تشريعي و تکويني. وصايت تشريعي همان وصايت در امور قراردادي و اعتباري مانند تصرف در اموال و نفوس است. وصايت تکويني وصايت در امور طبيعي و فوق طبيعي.
حوزه و قلمرو تصرف و دخالت وصي را موصي(وصيتکننده) تعيين ميکند مگر آنکه وصايت تکويني باشد. از همينجا معلو ميشود که وصايت بر دو قسم است: تشريعي و تکويني. وصايت تشريعي همان وصايت در امور قراردادي و اعتباري مانند تصرف در اموال و نفوس است. وصايت تکويني وصايت در امور طبيعي و فوق طبيعي.