تخصص و امتياز اجسام بهوسیله يكديگر
اجسام نسبت به اعراض واسطه در ثبوت هستند، ولي اعراض در وجود يا تحقق جسم، نه واسطه در ثبوت دارند و نه واسطه در عروض. اعراض واسطه در عروض امر ديگري(تمايز) بر جسم هستند. چه ايرادي دارد كه علت تخصص و امتياز اجسام از يكديگر خود آنها باشند و نه چيز ديگر. بهتعبير ديگر، چه اشكالي دارد كه هر جسمي بهوسيله اجسام ديگر تخصص و تمايز يافته باشد نه بهوسيله صفات و اعراضشان؟ بر اين فرض، ايرادي نخواهد داشت كه اجسام به صفات و هيأتهاي ظلماني نيازمند نباشند؟
عليت اجسام براي يکديگر
چه ايرادي دارد كه برخي از اجسام علت برخي ديگر باشند، بنابر اين فرض، ممکن است پيدايش اجسام بهوسيلة خودشان توجيهپذير باشد و نيازي به علتي بيرون از خودشان نداشته باشند و درنتيجه، با اين دليل نميتوان وجود نور مجرد را اثبات نمود.