این مجموعه شامل گفتارها و بیاناتی است که به صورت مناسبتی توسط استاد محترم ایراد شدهاند
(53) آیا شهروند درجه یک و دو داریم؟
جلسه پنجاه و سه ـ 13/ 12/ 94
آیا شهروند درجه یک و دو داریم؟
بَابُ أَصْنَافِ النَّاس
[حدیث 1] سَمِعْتُ أَمِيرَ المُؤْمِنِينَ علیه السلام يَقُولُ إِنَّ النَّاسَ آلُوا بَعْدَ رَسُولِ الله صلی الله علیه و آله و سلم إِلى ثَلاثَةٍ آلُوا إِلى عَالِمٍ عَلى هُدًى مِنَ الله قَدْ أَغْنَاهُ الله بِمَا عَلِمَ عَنْ عِلمِ غَيْرِهِ وَ جَاهِلٍ مُدَّعٍ لِلعِلمِ لا عِلمَ لهُ مُعْجَبٍ بِمَا عِنْدَهُ قَدْ فَتَنَتْهُ الدُّنْيَا وَ فَتَنَ غَيْرَهُ وَ مُتَعَلِّمٍ مِنْ عَالِمٍ عَلى سَبِيلِ هُدًى مِنَ الله وَ نَجَاةٍ ثُمَّ هَلكَ مَنِ ادَّعَى وَ خابَ مَنِ افْتَرى.
وضع افرادی که با سیر اختیاری کمالاتشان را بهدست نیاوردند
جایگاه علمی خاندان پیامبر و اوصیاء پیامبران
ذکر خیری از مرحوم آیت الله ستوده رضوان الله علیه و لطیفهای در تبیین مراتب علم و علمآموزی
عالم، متعلم و تعلیم نیز ذو مراتب هستند
عامل حیات حقیقی، علم و ایمان حقیقی است؛ بنابراین عالم حیّ بالفعل و متعلم حیّ بالقوه است
ایمان از لوازم علم و عمل از لوازم ایمان است
[حدیث 2] عَنْ أَبِي عَبْدِ الله علیه السلام قَالَ: النَّاسُ ثَلاثَةٌ: عَالِمٌ وَ مُتَعَلِّمٌ وَ غُثَاء
آیا شهروند درجه یک و دو داریم؟ در حقوق اولیه، خیر؛ ولی در حقوق ثانویه، آری
اشارهای به نظر ارسطو درباره دموکراسی
اشارهای به شیوه حکومتداری امیر مؤمنان صلوات الله و سلامه علیه و دیگر خلفا
غایت آفرینش انسان آن است که از طریق علم و عبادت به قرب خدای متعال برسد
(54) هر مسألهای را از اهلش باید پرسید
جلسه پنجاه و چهار ـ 19/ 12/ 94
هر مسألهای را از اهلش باید پرسید
ادامه [حدیث 2] عَنْ أَبِي عَبْدِ الله علیه السلام قَالَ: النَّاسُ ثَلاثَةٌ: عَالِمٌ وَ مُتَعَلِّمٌ وَ غُثَاء
چگونگی به فعلیت رسیدن و قوت یافتن نفس و بدن
سیر اختیاری و اضطراری
[حدیث 3] عَنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ قَالَ قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ الله علیه السلام اغْدُ عَالِماً أَوْ مُتَعَلِّماً أَوْ أَحِبَّ أَهْلَ العِلمِ وَ لا تَكُنْ رَابِعاً فَتَهْلِكَ بِبُغْضِهِمْ.
بررسی دلایل و احتمالات بغض دسته چهارم نسبت به اهل علم
هر مسألهای را از اهلش باید پرسید
[حدیث 4] عَنْ جَمِيلٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ الله علیه السلام قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ يَغْدُو النَّاسُ عَلَى ثَلاثَةِ أَصْنَافٍ عَالِمٍ وَ مُتَعَلِّمٍ وَ غُثَاءٍ فَنَحْنُ العُلَمَاءُ وَ شِيعَتُنَا المُتَعَلِّمُونَ وَ سَائِرُ النَّاسِ غُثَاءٌ.
اشارهای به معنا و مصادیق استدراج
حکمت غضب الهی؛ فراهم کردن زمینه رشد و تعالی خلق
(55) ملاک شیعه بودن
جلسه پنجاه و پنج ـ 19/ 12/ 94
ملاک شیعه بودن
ادامه [حدیث 4] عَنْ جَمِيلٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ الله علیه السلام قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ يَغْدُو النَّاسُ عَلَى ثَلاثَةِ أَصْنَافٍ عَالِمٍ وَ مُتَعَلِّمٍ وَ غُثَاءٍ فَنَحْنُ العُلَمَاءُ وَ شِيعَتُنَا المُتَعَلِّمُونَ وَ سَائِرُ النَّاسِ غُثَاءٌ.
(56) اشتغال به علم، «بهشت نقد» است
جلسه پنجاه و شش ـ 20/ 12/ 94
اشتغال به علم، «بهشت نقد» است
بَابُ ثَوَابِ العَالِمِ وَ المُتَعَلِّم
[حدیث 1] عَنْ أَبِي عَبْدِ الله علیه السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ الله صلی الله علیه و آله و سلم مَنْ سَلَكَ طَرِيقاً يَطْلُبُ فِيهِ عِلماً سَلَكَ الله بِهِ طَرِيقاً إِلَى الجَنَّةِ وَ إِنَّ المَلائِكَةَ لَتَضَعُ أَجْنِحَتَهَا لِطَالِبِ العِلمِ رِضًا بِهِ وَ إِنَّهُ يَسْتَغْفِرُ لِطَالِبِ العِلمِ مَنْ فِي السَّمَاءِ وَ مَنْ فِي الأَرْضِ حَتَّى الحُوتِ فِي البَحْرِ وَ فَضْلُ العَالِمِ عَلَى العَابِدِ كَفَضْلِ القَمَرِ عَلَى سَائِرِ النُّجُومِ لَيْلَةَ البَدْرِ وَ إِنَّ العُلَمَاءَ وَرَثَةُ الأَنْبِيَاءِ إِنَّ الأَنْبِيَاءَ لَمْ يُوَرِّثُوا دِينَاراً وَ لا دِرْهَماً وَ لَكِنْ وَرَّثُوا العِلمَ فَمَنْ أَخَذَ مِنْهُ أَخَذَ بِحَظٍّ وَافِرٍ.
زیر مجموعه ها
4 شب قدر
261 شرح اصول کافی
39 مناسبتی
7 بیان یکی از وجوه مظلومیت خاندان پیامبر
بیانات محرم 1438 ـ 1395 شمسی
4 شرح حدیث عنوان بصری
در سال 1381 شمسی استاد محترم طی چند جلسه به شرح بخشی از حدیث عنوان بصری پرداختند.
4 عید
6 نقش نهضت کربلا در وصول به توحید
نقش نهضت کربلا در وصول به توحید
گفتارهای ماه صفر 1439
5 نگاهی دیگر به اهداف نهضت کربلا
استاد محترم در شبهای دهه اول محرم 1399، طی 5 جلسه در مسجد 14 معصوم ابرسج شاهرود به بحث و بررسی اهداف و عوامل نهضت حسینی در کربلا از نگاهی دیگر پرداختهاند.