این مجموعه شامل گفتارها و بیاناتی است که به صورت مناسبتی توسط استاد محترم ایراد شده‌اند

(53) آیا شهروند درجه یک و دو داریم؟

 حسینی شاهرودی، طهور، شرح اصول کافی

جلسه پنجاه و سه ـ 13/ 12/ 94

 

آیا شهروند درجه یک و دو داریم؟

بَابُ أَصْنَافِ النَّاس‏

[حدیث 1] سَمِعْتُ أَمِيرَ المُؤْمِنِينَ علیه السلام يَقُولُ إِنَّ النَّاسَ آلُوا بَعْدَ رَسُولِ الله صلی الله علیه و آله و سلم إِلى ثَلاثَةٍ آلُوا إِلى عَالِمٍ عَلى هُدًى مِنَ الله قَدْ أَغْنَاهُ الله بِمَا عَلِمَ عَنْ عِلمِ غَيْرِهِ وَ جَاهِلٍ مُدَّعٍ لِلعِلمِ لا عِلمَ لهُ مُعْجَبٍ بِمَا عِنْدَهُ قَدْ فَتَنَتْهُ الدُّنْيَا وَ فَتَنَ غَيْرَهُ وَ مُتَعَلِّمٍ مِنْ عَالِمٍ عَلى سَبِيلِ هُدًى مِنَ الله وَ نَجَاةٍ ثُمَّ هَلكَ مَنِ ادَّعَى وَ خابَ مَنِ افْتَرى‏.

وضع افرادی که با سیر اختیاری کمالات‌شان را به‌دست نیاوردند

جایگاه علمی خاندان پیامبر و اوصیاء پیامبران

ذکر خیری از مرحوم آیت الله ستوده رضوان الله علیه و لطیفه‌ای در تبیین مراتب علم و علم‌آموزی

عالم، متعلم و تعلیم نیز ذو مراتب هستند

عامل حیات حقیقی، علم و ایمان حقیقی است؛ بنابراین عالم حیّ بالفعل و متعلم حیّ بالقوه است

ایمان از لوازم علم و عمل از لوازم ایمان است

[حدیث 2] عَنْ أَبِي عَبْدِ الله علیه السلام قَالَ: النَّاسُ ثَلاثَةٌ: عَالِمٌ وَ مُتَعَلِّمٌ وَ غُثَاء

آیا شهروند درجه یک و دو داریم؟ در حقوق اولیه، خیر؛ ولی در حقوق ثانویه، آری

اشاره‌ای به نظر ارسطو درباره دموکراسی

اشاره‌ای به شیوه حکومت‌داری امیر مؤمنان صلوات الله و سلامه علیه و دیگر خلفا

غایت آفرینش انسان آن است که از طریق علم و عبادت به قرب خدای متعال برسد

 

 

صوت

 

فیلم قسمت اول (دریافت)

 

فیلم قسمت دوم (دریافت)

 

فیلم قسمت سوم (دریافت)

 

(54) هر مسأله‌ای را از اهلش باید پرسید

 حسینی شاهرودی، طهور، شرح اصول کافی

جلسه پنجاه و چهار ـ 19/ 12/ 94

 

هر مسأله‌ای را از اهلش باید پرسید

ادامه [حدیث 2] عَنْ أَبِي عَبْدِ الله علیه السلام قَالَ: النَّاسُ ثَلاثَةٌ: عَالِمٌ وَ مُتَعَلِّمٌ وَ غُثَاء

چگونگی به فعلیت رسیدن و قوت یافتن نفس و بدن

سیر اختیاری و اضطراری

[حدیث 3] عَنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ قَالَ قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ الله علیه السلام اغْدُ عَالِماً أَوْ مُتَعَلِّماً أَوْ أَحِبَّ أَهْلَ العِلمِ وَ لا تَكُنْ رَابِعاً فَتَهْلِكَ بِبُغْضِهِمْ.

بررسی دلایل و احتمالات بغض دسته چهارم نسبت به اهل علم

هر مسأله‌ای را از اهلش باید پرسید

[حدیث 4] عَنْ جَمِيلٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ الله علیه السلام قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ يَغْدُو النَّاسُ عَلَى ثَلاثَةِ أَصْنَافٍ عَالِمٍ وَ مُتَعَلِّمٍ وَ غُثَاءٍ فَنَحْنُ العُلَمَاءُ وَ شِيعَتُنَا المُتَعَلِّمُونَ وَ سَائِرُ النَّاسِ غُثَاءٌ.

اشاره‌ای به معنا و مصادیق استدراج

حکمت غضب الهی؛ فراهم کردن زمینه رشد و تعالی خلق

 

 

صوت

 

فیلم قسمت اول (دریافت)

 

فیلم قسمت دوم (دریافت)

 

فیلم قسمت سوم (دریافت)

 

فیلم قسمت چهارم (دریافت)

 

(55) ملاک شیعه بودن

 حسینی شاهرودی، طهور، شرح اصول کافی

جلسه پنجاه و پنج ـ 19/ 12/ 94

 

ملاک شیعه بودن

ادامه [حدیث 4] عَنْ جَمِيلٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ الله علیه السلام قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ يَغْدُو النَّاسُ عَلَى ثَلاثَةِ أَصْنَافٍ عَالِمٍ وَ مُتَعَلِّمٍ وَ غُثَاءٍ فَنَحْنُ العُلَمَاءُ وَ شِيعَتُنَا المُتَعَلِّمُونَ وَ سَائِرُ النَّاسِ غُثَاءٌ.

ادامه مطلب...

(56) اشتغال به علم، «بهشت نقد» است

 حسینی شاهرودی، طهور، شرح اصول کافی

جلسه پنجاه و شش ـ 20/ 12/ 94

 

اشتغال به علم، «بهشت نقد» است

بَابُ ثَوَابِ العَالِمِ وَ المُتَعَلِّم‏

[حدیث 1] عَنْ أَبِي عَبْدِ الله علیه السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ الله صلی الله علیه و آله و سلم مَنْ سَلَكَ طَرِيقاً يَطْلُبُ فِيهِ عِلماً سَلَكَ الله بِهِ طَرِيقاً إِلَى الجَنَّةِ وَ إِنَّ المَلائِكَةَ لَتَضَعُ أَجْنِحَتَهَا لِطَالِبِ العِلمِ رِضًا بِهِ وَ إِنَّهُ يَسْتَغْفِرُ لِطَالِبِ العِلمِ مَنْ فِي السَّمَاءِ وَ مَنْ فِي الأَرْضِ حَتَّى الحُوتِ فِي البَحْرِ وَ فَضْلُ العَالِمِ عَلَى العَابِدِ كَفَضْلِ القَمَرِ عَلَى سَائِرِ النُّجُومِ لَيْلَةَ البَدْرِ وَ إِنَّ العُلَمَاءَ وَرَثَةُ الأَنْبِيَاءِ إِنَّ الأَنْبِيَاءَ لَمْ يُوَرِّثُوا دِينَاراً وَ لا دِرْهَماً وَ لَكِنْ وَرَّثُوا العِلمَ فَمَنْ أَخَذَ مِنْهُ أَخَذَ بِحَظٍّ وَافِرٍ.

ادامه مطلب...

زیر مجموعه ها

در سال 1381 شمسی استاد محترم طی چند جلسه به شرح بخشی از حدیث عنوان بصری پرداختند.

نقش نهضت کربلا در وصول به توحید

گفتارهای ماه صفر 1439

استاد محترم در شب‌های دهه اول محرم 1399، طی 5 جلسه در مسجد 14 معصوم ابرسج شاهرود به بحث و بررسی اهداف و عوامل نهضت حسینی در کربلا از نگاهی دیگر پرداخته‌اند.