این مجموعه شامل گفتارها و بیاناتی است که به صورت مناسبتی توسط استاد محترم ایراد شده‌اند

(16) همه عالم هستی که سمتی در فاعلیت دارند، از قسم فاعل مسخَّر هستند

 حسینی شاهرودی، طهور، شرح اصول کافی

کتاب توحید ـ درس 16 ـ 12/ 7/ 95

شرح اصول کافی درس 134

   

ادامه [حدیث 6] عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: كَفَى لِأُولِي الْأَلْبَابِ بِخَلْقِ الرَّبِّ الْمُسَخِّرِ وَ مُلْكِ الرَّبِّ الْقَاهِرِ وَ جَلَالِ الرَّبِّ الظَّاهِرِ وَ نُورِ الرَّبِّ الْبَاهِرِ وَ بُرْهَانِ الرَّبِّ الصَّادِقِ وَ مَا أنطق به ألسن العباد و ما أرسل به الرسل و ما أنزل على العبادِ دَلِيلًا عَلَى الرَّبِّ.
ربوبیت امری زائد بر ذات خدای متعال نیست تا بتوان آن را واگذار کرد

ادامه مطلب...

(17) سریان قدرت و سلطنت خدای متعال در همه موجودات

 حسینی شاهرودی، طهور، شرح اصول کافی

کتاب توحید ـ درس 17 ـ 14/ 7/ 95

شرح اصول کافی درس 135

   

سریان قدرت و سلطنت خدای متعال در همه موجودات

ادامه [حدیث 6] عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: كَفَى لِأُولِي الْأَلْبَابِ بِخَلْقِ الرَّبِّ الْمُسَخِّرِ وَ مُلْكِ الرَّبِّ الْقَاهِرِ وَ جَلَالِ الرَّبِّ الظَّاهِرِ وَ نُورِ الرَّبِّ الْبَاهِرِ وَ بُرْهَانِ الرَّبِّ الصَّادِقِ وَ مَا أنطق به ألسن العباد و ما أرسل به الرسل و ما أنزل على العبادِ دَلِيلًا عَلَى الرَّبِّ.

براهینی که در این روایت مطرح شده، غیر از سایر براهین متعارف است

ادامه مطلب...

(18) می‌شود کسی فلسفه‌دان و عرفان دان بشود، اما فیلسوف و موحد شدن آسان نیست

 حسینی شاهرودی، طهور، شرح اصول کافی

کتاب توحید ـ درس 18 ـ 14/ 7/ 95

شرح اصول کافی درس 136

   

می‌شود کسی فلسفه‌دان و عرفان دان بشود، اما فیلسوف و موحد شدن آسان نیست

ادامه [حدیث 6] عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: كَفَى لِأُولِي الْأَلْبَابِ بِخَلْقِ الرَّبِّ الْمُسَخِّرِ وَ مُلْكِ الرَّبِّ الْقَاهِرِ وَ جَلَالِ الرَّبِّ الظَّاهِرِ وَ نُورِ الرَّبِّ الْبَاهِرِ وَ بُرْهَانِ الرَّبِّ الصَّادِقِ وَ مَا أنطق به ألسن العباد و ما أرسل به الرسل و ما أنزل على العبادِ دَلِيلًا عَلَى الرَّبِّ.

خدای متعال عین و حقیقت نور و نور او نیز آشکار و بر همه انوار غالب است بلکه همه انوار عین ربط و تعلق و جلوه‌ای از جلوه‌های نامتناهی نور الهی هستند

ادامه مطلب...

(19) تفاوت خدای متعال با خلق، در تعین و عدم تعین است

 حسینی شاهرودی، طهور، شرح اصول کافی

کتاب توحید ـ درس 19 ـ 15/ 7/ 95

شرح اصول کافی درس 137

   

تفاوت خدای متعال با خلق، در تعین و عدم تعین است

بَابُ إِطْلَاقِ الْقَوْلِ بِأَنَّهُ شَيْ‏ءٌ

[حدیث 7] عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي نَجْرَانَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ علیه السلام عَنِ التَّوْحِيدِ فَقُلْتُ أَتَوَهَّمُ شَيْئاً فَقَالَ نَعَمْ غَيْرَ مَعْقُولٍ وَ لَا مَحْدُودٍ فَمَا وَقَعَ وَهْمُكَ عَلَيْهِ مِنْ شَيْ‏ءٍ فَهُوَ خِلَافُهُ لَا يُشْبِهُهُ شَيْ‏ءٌ وَ لَا تُدْرِكُهُ الْأَوْهَامُ كَيْفَ تُدْرِكُهُ الْأَوْهَامُ وَ هُوَ خِلَافُ مَا يُعْقَلُ وَ خِلَافُ مَا يُتَصَوَّرُ فِي الْأَوْهَامِ إِنَّمَا يُتَوَهَّمُ شَيْ‏ءٌ غَيْرُ مَعْقُولٍ وَ لَا مَحْدُودٍ.

ادامه مطلب...

زیر مجموعه ها

در سال 1381 شمسی استاد محترم طی چند جلسه به شرح بخشی از حدیث عنوان بصری پرداختند.

نقش نهضت کربلا در وصول به توحید

گفتارهای ماه صفر 1439

استاد محترم در شب‌های دهه اول محرم 1399، طی 5 جلسه در مسجد 14 معصوم ابرسج شاهرود به بحث و بررسی اهداف و عوامل نهضت حسینی در کربلا از نگاهی دیگر پرداخته‌اند.