قاعده « بسیط الحقیقه »
الاشراق العاشر:فی انه جل اسمه کل الوجود ... .
مفاد قاعده بسیطه عبارت است از اینکه واجب الوجود تبارک و تعالی کل الوجود و همه چیز و همه هستی است و به تعبیر رقیقتر هیچ موجودی در عالم نیست مگر اینکه جلوه ای و ظلی از تجلیات و اظلال الهی است و به تعبیر سوم هیچ موجودی در عالم نیست مگر اینکه فعل و عطیه و فضل و لطف و رحمت خداست.
مفاد قاعده بسیطه عبارت است از اینکه واجب الوجود تبارک و تعالی کل الوجود و همه چیز و همه هستی است و به تعبیر رقیقتر هیچ موجودی در عالم نیست مگر اینکه جلوه ای و ظلی از تجلیات و اظلال الهی است و به تعبیر سوم هیچ موجودی در عالم نیست مگر اینکه فعل و عطیه و فضل و لطف و رحمت خداست.
وجود معلول
الاشراق الحادی عشر:
فی ان الوجود هم الواجب الواحد الحق ... .
در مباحث گذشته بیان شد که وجود معلول عین تعلق به علت است ، با توجه به این نکته معلول هویتی مباین با علت خود ندارد . با این توضیح که اگر وجود معلول عین تعلق به علت نباشد ، وجود معلول چیزی غیر از علت و مغایر با آن اما وابسته و نیازمند به او می باشد و در این صورت بین وجود علت و وجود معلول تباین و تخالف وجود خواهد داشت .مانند ساختمانی که هویتی متفاوت و جدای از سازنده اش دارد ولی برای پیدایشش نیازمند معمار و سازنده دارد.
فی ان الوجود هم الواجب الواحد الحق ... .
در مباحث گذشته بیان شد که وجود معلول عین تعلق به علت است ، با توجه به این نکته معلول هویتی مباین با علت خود ندارد . با این توضیح که اگر وجود معلول عین تعلق به علت نباشد ، وجود معلول چیزی غیر از علت و مغایر با آن اما وابسته و نیازمند به او می باشد و در این صورت بین وجود علت و وجود معلول تباین و تخالف وجود خواهد داشت .مانند ساختمانی که هویتی متفاوت و جدای از سازنده اش دارد ولی برای پیدایشش نیازمند معمار و سازنده دارد.