قدرت واجب تعالی
و ثامنها :ان تفسیر قدرته تعالی علی معنی صحة الفعل و الترک ... .
نادره هشتم از اشراق دوازدهم به تفسیر مختصری از قدرت می پردازد. مولف در این نکته ابتدا تعریف قدرت را از نظر مشهور بیان داشته و آنگاه بدون آنکه تعریف جدیدی ارائه دهد به نقد نظریه مشهور می پردازد.
قدرت به نظر مشهور عبارت است از صحت فعل و ترک. قدرت حالتی است که با داشتن آن فاعل می تواند بیافریند و فاعل باشد و می تواند آفرینش راترک کرده و فاعل نباشد .به عبارت دیگر آفرینش برای او ممکن باشد.
نادره هشتم از اشراق دوازدهم به تفسیر مختصری از قدرت می پردازد. مولف در این نکته ابتدا تعریف قدرت را از نظر مشهور بیان داشته و آنگاه بدون آنکه تعریف جدیدی ارائه دهد به نقد نظریه مشهور می پردازد.
قدرت به نظر مشهور عبارت است از صحت فعل و ترک. قدرت حالتی است که با داشتن آن فاعل می تواند بیافریند و فاعل باشد و می تواند آفرینش راترک کرده و فاعل نباشد .به عبارت دیگر آفرینش برای او ممکن باشد.
افعال انسان
و حادی عشرها :ان الاعتقاد فی افاعیل العباد... .
نکته یازدهم از نکات دوازده گانه مسأله افعال انسان است که مؤلف مانند بیان نکات عرشی و مشرقی گذشته به توضیح مختصری درباره آن اکتفا می کند.
گرایش رایج در بین متکلمین در مورد افعال انسان دو گرایش است یکی جبری بودن افعال انسان و دیگری تفویضی بودن افعال .با این توضیح که برخی مانند اشاعره که دربین پیروان همه ادیان وجود دارند با توجه به سه صفت خدای متعال یعنی قدرت محیط و مسلط خدا بر همه موجودات و از آن جمله بر قدرت انسان ، علم جامع و گسترده و تغییر ناپذیر خدا و بالاخره اراده خدا که ذاتی اوست ؛ برای انسان اختیار و انتخابی قائل نیستند .
نکته یازدهم از نکات دوازده گانه مسأله افعال انسان است که مؤلف مانند بیان نکات عرشی و مشرقی گذشته به توضیح مختصری درباره آن اکتفا می کند.
گرایش رایج در بین متکلمین در مورد افعال انسان دو گرایش است یکی جبری بودن افعال انسان و دیگری تفویضی بودن افعال .با این توضیح که برخی مانند اشاعره که دربین پیروان همه ادیان وجود دارند با توجه به سه صفت خدای متعال یعنی قدرت محیط و مسلط خدا بر همه موجودات و از آن جمله بر قدرت انسان ، علم جامع و گسترده و تغییر ناپذیر خدا و بالاخره اراده خدا که ذاتی اوست ؛ برای انسان اختیار و انتخابی قائل نیستند .