علت ورود شر در قضاء الهی

الاشراق التاسع: فی لمٌیٌة دخول الشر فی قضاء الالهی .

آنچه در مراتب مختلف عالم هستی رخ می دهد، خواه خیر باشد و خواه به ظاهر خیر نباشد، نخست در قضای الهی وجود و تحقق می یابد. آنگاه از مقام قضاء به مقام قدر و همین گونه یکی پس از دیگری مراتب عالم هستی را طی می کند تا به عالم طبیعت که انتهای مراتب هستی در سیر نزول است، می رسد. از این رو اگر کسی بخواهد علت پیدایش شر در عالم طبیعت را جستجو کند باید نخست علت دخول و ورود شر در قضای الهی و علم خداوند را بررسی کند. اگر معلوم شود چرا در قضای الهی شرور پیدا می شوند خود به خود و به طور بدیهی و روشن معلوم خواهد شد که در مراتب پایین تر چرا چنین شده است.

ادامه مطلب...

تعدد عوالم هستي در همه موجودات

الاشراق العاشر في تعدد النشئات لکل شيء .

چنانچه در مباحث: گذشته بيان شد عوالم هستي عبارت است از عالم عقول، عالم نفس، عالم طبيعت و هيولا. البته هيولا به دليل بي نشاني عالم نيست.
آنچه در اين اشراق مورد بررسي قرار مي گيرد تعدد عوالم براي هر شيء است. با اين توضيح که هر موجودي تمام مراتب و عوالم هستي را دارد. موجودي که در عالم طبيعت زندگي مي کند وجود نفساني دارد به اين معنا که همين موجود در عالم نفس هم هست و همين وجود، وجودي در عالم عقل نيز دارد. به عبارت ديگر هر جسمي که در عالم طبيعت است، نفسي در عالم مثال دارد و وجود عقلاني اي در عالم مفارقات.

ادامه مطلب...