پاسخ ابن سینا بر اشکال وارده بر مبادی وجود
ولا یحتاج الی ما اعتذر عنه الشیخ اخیراً فی الشفاء... .
ابن سینا بر این اشکال که چگونه می شود مسائل و مبادی در حکمت الهی با هم جمع شوند ، اینگونه پاسخ می دهد که مبادی یاد شده مبدء برای همه وجود نیست .زیرا اگر مبادی اولی مبدء برای همه وجود باشد ، لازمه اش این است که آن مبادی مبدء برای خودش باشد و این محال است . بنابر این منظور از مبادی اولی یعنی مبادی وجودات معلول نه مبادی حقیقت وجود.
ابن سینا بر این اشکال که چگونه می شود مسائل و مبادی در حکمت الهی با هم جمع شوند ، اینگونه پاسخ می دهد که مبادی یاد شده مبدء برای همه وجود نیست .زیرا اگر مبادی اولی مبدء برای همه وجود باشد ، لازمه اش این است که آن مبادی مبدء برای خودش باشد و این محال است . بنابر این منظور از مبادی اولی یعنی مبادی وجودات معلول نه مبادی حقیقت وجود.
امور عامه
شاهد اول– مشهد اول- اشراق يازدهم الاشراق الحادي عشر.
في تعريف الامور العامه …
در بحث گذشته موضوع علم حكمت الهي ، موجود بما هو موجود دانسته شد. در موضوع هر علمي از عوارض ذاتي آن علم سخن مي گويند. به اين عوارض ذاتي در فلسفه امور عامه گفته مي شود.
منظور از عوارض ذاتي علم حكمت الهي يا امور عامه فلسفه امور ذيل است:
1-ذوات مجرد از ماده كه نه در ذات خود و نه در فعلشان ماده ندارند و نيازمند ماده نيستند . مانند : ذات واجب الوجود تبارك و تعالي و عقول مجرده.
در يونان ، علمي كه درباره ذات واجب و معقول مجرده بحث مي كند « اثولوجيا» نام گرفته بود، يعني علم ربوبي يا الهيات.
2-صفات موجود بما هو موجود يا وجود بما هو وجود كه عبارت است از معاني و مفاهيم كلي كه شامل طبايع مادي مي شود ولي نه به خاطر مادي بودن آنها بلكه به اين خاطر كه آنها موجودند.
في تعريف الامور العامه …
در بحث گذشته موضوع علم حكمت الهي ، موجود بما هو موجود دانسته شد. در موضوع هر علمي از عوارض ذاتي آن علم سخن مي گويند. به اين عوارض ذاتي در فلسفه امور عامه گفته مي شود.
منظور از عوارض ذاتي علم حكمت الهي يا امور عامه فلسفه امور ذيل است:
1-ذوات مجرد از ماده كه نه در ذات خود و نه در فعلشان ماده ندارند و نيازمند ماده نيستند . مانند : ذات واجب الوجود تبارك و تعالي و عقول مجرده.
در يونان ، علمي كه درباره ذات واجب و معقول مجرده بحث مي كند « اثولوجيا» نام گرفته بود، يعني علم ربوبي يا الهيات.
2-صفات موجود بما هو موجود يا وجود بما هو وجود كه عبارت است از معاني و مفاهيم كلي كه شامل طبايع مادي مي شود ولي نه به خاطر مادي بودن آنها بلكه به اين خاطر كه آنها موجودند.