این مجموعه شامل گفتارها و بیاناتی است که به صورت مناسبتی توسط استاد محترم ایراد شدهاند
(17) آبادی زمین و ختم دین در زمان ظهور
گفتارهای ماه مبارک رمضان 1436 ـ جلسه هفدهم ـ 21/ 4/ 94 ـ شب بیست و ششم ماه رمضان
شرح اصول کافی (17)
ویژگیهای عصر ظهور امام زمان صلوات الله و سلامه علیه
آبادی زمین و ختم دین، در زمان ظهور
ادامه حدیث 21
ادامه شواهد روایی:
توضیح عبارت «لا تَضَعُ قَدَمَيْهَا إِلا عَلَى النَّبَاتِ»
قبل از ظهور امام زمان سرتاسر زمین سرسبز خواهد شد و طبیعت به ویژگیهای ذاتی و اولی خود بازخواهد گشت
علاوه بر طبیعت و کشاورزی، صنعت و تکنولوژی نیز در عصر ظهور رشد و پیشرفت شگرف خواهد داشت
در زمان پیش از ظهور، رشد افقی شهرها متوقف و رشد عمودی جایگزین آن خواهد شد
تحولات درونی نفس انسان، زمینه برخورداری از الطاف و عنایات خداوند که در بیرون است، خواهد شد
اضطرار باعث خواهد شد که انسانها استعداد و قابلیتهایشان را عیان و آشکار کنند
پیش از ظهور، رشد و پیشرفت علم به جایی خواهد رسید که سکونت در کرات دیگر اتفاق خواهد افتاد
مقارن ظهور امام زمان کره زمین یک کره آباد است، بهگونهای که ظاهر تفصیلی جزئی اسمای خدای متعال چنان عیان و آشکار خواهد شد که همه مشتاق دیدن آن باشند
6ـ امیرالمؤمنین از پیامبر صلوات الله و سلامه علیهما میپرسد: آیا مهدی از ماست؟ میفرماید بله از ذریه من است. خداوند دین را به او خاتمه میبخشد[1] و انسانها را از فتنهها نجات میدهد
معنای اینکه دین توسط حضرت مهدی ختم و تکمیل میشود
یک معنای این روایت این است که همچنانکه پیش از پیامبر، دین اسلام نبوده است، بعد از حضرت مهدی نیز دین آرام آرام از بین خواهد رفت و روایاتی در این زمینه داریم که انسانها بعد از اینکه به کمال خود رسیدند، آرام آرام تنزل پیدا میکنند تا جایی که در پایان امر به موجوداتی شبیه به حیوان تبدیل میشوند
برای تحقق این امر دو احتمال وجود دارد:
1ـ تغییر و تحول در حیات طبیعی باعث تغییر در خلق، افکار و طبیعت و بدن انسانها خواهد شد
2ـ وفور نعمتهای الهی در جهان طبیعت، بسا سبب غفلت انسانها شود
دوره دین برابر است با اقتدار بر آسمانها
تفاوت بهائم و درندگان
معنای فتنه: بلایی که انسان نتواند بین حق و باطل تشخیص دهد و فرق بگذارد و هر چیزی که محبت و تعلق قلبی به آن وجود داشته باشد که صبغه الهی نداشته باشد.
نجات انسانها از فتنه به صورت اختیاری و با ارتقای فهم است، نه از طریق معجزه
هرچند برخی از نقاط سیاه در تاریخ صدر اسلام وجود دارد، لکن همان امت صدر اسلام، امت وسط و مرحومه بودند
جنایتی که خوارج کردند ...
7ـ وَ يُؤَلِّفَ بَيْنَ الْقُلُوبِ الْمُخْتَلِفَة
[1]ـ و عن علي عليه السلام، أنه قال لرسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله: أمنّا المهدي أم غيرنا؟ قال: بل منّا. بنا يختم الدين كما افتتح بنا، و بنا يؤلف اللّه بين قلوبهم بعد عداوة [الفتنة] كما ألف بنا بين قلوبهم بعد عداوة الشرك.
(18) امام زمان، ستون خیمه عالم محبت
گفتارهای ماه مبارک رمضان 1436 ـ جلسه هجدهم ـ 22/ 4/ 94 ـ شب بیست و هفتم ماه رمضان
شرح اصول کافی (18)
امام زمان صلوات الله و سلامه علیه، ستون خیمه عالم محبت
ادامه شرح شواهد روایی حدیث 21
7ـ وَ يُؤَلِّفَ بَيْنَ الْقُلُوبِ الْمُخْتَلِفَة[1]
«تعالی و تمامیت عقل»، «گسترش و ژرفای علم» و «گسترش و عمق ایمان» از ویژگیهای عصر ظهور است
عوامل اختلاف قلوب:
1ـ عوامل مربوط به ساختار وجودی انسان. هرکسی شخصیت و تشخص مخصوص به خود را دارد
هر موجودی یک فرد است و هیچگونه اشتراکی با موجودات دیگر ندارد و از جهت دیگر تفاوتی با دیگر موجودات ندارد؛ به این صورت که هر موجودی تمام کمالات موجود دیگر را دارد.
موجودات در عین حال که متبایناند، مشترکند و در عین اینکه مشترکند، مختلفند
2ـ عواملی که سبب ظهور این وجود میشود. مانند محیط، طبیعت، تغذیه و ...
3ـ عوامل معنوی: ارتباط با خدای متعال و اولیای او، اعتقادات و ...
4ـ عادات، مشهورات یا مسلمات اجتماعی و محیطی
ویژگیها و آثار پوشش با رنگ مشکی
نفس انسان از برگ گل لطیفتر است، به گونهای که از وزش نسیم متأثر میشود
تعارف غیرصادقانه از مصادیق ریا و دروغ است و اثر منفی بر نفس میگذارد
عامل رفع اختلاف بین قلوب، معرفتی است که به محبت بیانجامد؛ محبتی که در جان انسانها نشسته باشد
هر موجودی شیفته مبدأ و امّ خویش است
علت محبت ویژه انسان به مادر
5ـ خواستهها و کششهای نامتناهی انسان و محدودیتهایی که در زندگی وجود دارد
اگر از ازل تا به ابد شکر خدای متعال را بهخاطر یک لحظه وجود و بودنمان بجا آوریم، بازهم کم است
عبودیت از اینجا شروع میشود که آدمی بداند عین فقر است و هرچه دارد، دقیقاً عنایت خدای متعال است
چگونه میشود که با وجود تفاوتهای ذاتی و وجودی و عوامل اختلاف مذکور، انسانها به الفت دست یابند؟ معرفتی عمیق که انسان دریابد و ببیند که این دستگاه منفرد، وجهی از وجوهِ ام، اس، ریشه و بنیاد ماست که این معرفت به محبتی دائم بینجامد.
از اتم مصادیق حب الوطن من الایمان، حب وطن مألوف است که به ذات خدای متعال میرسد
این تعبیر که اختلاف قلوب در عصر ظهور به الفت تبدیل میشود، نشاندهنده آن است معرفتِ عمیقِ مستلزمِ محبت در عصر امام زمان صلوات الله و سلامه علیه وجود دارد.
هرچه لطافت وجودی بیشتر باشد، محبت بیشتر است
حضور امام زمان که ستون خیمه عالم محبت است، به نحوه ظهور است، نه کمون و بطون
8ـ امیرالمؤمنین صلوات الله و سلامه علیه: َ لَوْ قَدْ قَامَ قَائِمُنَا لانْزَلَتِ السَّمَاءُ قَطْرَهَا وَ لاخْرَجَتِ الْأَرْضُ نَبَاتَهَا وَ لَذَهَبَتِ الشَّحْنَاءُ مِنْ قُلُوبِ الْعِبَادِ[2]
9ـ امام صادق صلوات الله و سلامه علیه: وَ لا يَعْصُونَ الله عَزَّ وَ جَلَّ فِي أَرْضِهِ[3]
انسانها در عصر ظهور خطا و معصیت نمیکنند، به دلایلی که پیشتر گفته شد.
10ـ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم: َ تَاسِعُهُمُ الْقَائِمُ الَّذِي يَمْلا الله عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ الْأَرْضَ نُوراً بَعْدَ ظُلْمَتِهَا وَ عَدْلاً بَعْدَ جَوْرِهَا وَ عِلْماً بَعْدَ جَهْلِهَا[4]
معنا و مصادیق ظلمت پیش از ظهور:
1ـ ظلمتهایی همچون بیاخلاقی، بیایمانی و بیاعتقادی 2ـ اکثر استعدادها و قابلیتهای جهان طبیعت پوشیده و پنهان است
در عصر امام زمان زمین پر نور میشود
[1]ـ بحار الأنوار، ج52، ص: 128.
[2]ـ بحار الأنوار، ج52، ص: 316.
[3]ـ الكافي، ج1، ص: 334.
[4]ـ بحار الأنوار، ج36، ص: 253.
(19) پر شدن زمین از نور، عدل و علم در زمان ظهور
گفتارهای ماه مبارک رمضان 1436 ـ جلسه نوزدهم ـ 23/ 4/ 94 ـ شب بیست و هشتم ماه رمضان
شرح اصول کافی (19)
پر شدن زمین از نور، عدل و علم در زمان ظهور
ادامه شرح شواهد روایی حدیث 21
یمْلأ الله عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ الأَرْضَ نُوراً بَعْدَ ظُلمَتِهَا وَ عَدْلاً بَعْدَ جَوْرِهَا وَ عِلماً بَعْدَ جَهْلِهَا[1]
معنای پر شدن زمین از علم پس از جهل، خالی بودن زمین از علم قبل از ظهور نیست. بلکه علم چنان گسترش پیدا میکند که ماقبل آن نسبت به آن جهل به حساب میآید
علم زمان قبل از ظهور را اگر با پیش از آن بسنجیم، هیچ عصری به لحاظ علمی مانند این عصر نیست و اگر با زمان ظهور سنجیده شود، هیچ عصری به این اندازه جاهلانه نبوده است. در واقع محض بودن علم در زمان ظهور نسبی است.
جنبهها و وجوه مختلف قصههای قرآنی
نقد تفکر گسترش دادن ظلم برای به جلو انداختن ظهور. اگر این تفکر درست باشد، دورههای گذشته مانند زمان جاهلیت ترجیح داشت
ظلم در هر عصر و زمانی متناسب با ظالمها و مظلومهای آن زمان است
معنای اینکه زمین پس از ظلمت پر از نور میشود. مقصود نور و ظلمت فیزیکی نیست. کما اینکه نور فیزیکی پیوسته در حال گسترش است.
منظور نور متافیزیکی است. یعنی هدایت، بصیرت، معنویت، ایمان و مانند آن و ظلمت برخلاف آن است
11ـ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ صلوات الله و سلامه علیه أَنَّهُ قَالَ إِنَّ قَائِمَنَا إِذَا قَامَ دَعَا النَّاسَ إِلَى أَمْرٍ جَدِيدٍ كَمَا دَعَا إِلَيْهِ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم وَ إِنَّ الإِسلامَ بَدَأَ غَرِيباً وَ سَيَعُودُ غَرِيباً كَمَا بَدَأَ فَطُوبَى لِلغُرَبَاءِ.[2]
معنای جدید و غریب در روایت؛ به نسبت مراتب و زمان معنا میشود
منظور از جدید، ساختمان و سازمان جدید است، نه مصالح و مواد جدید. یعنی بخشی از دعوت امضایی است، و بخشی تأسیسی که تأسیسیات آن عبارت از مراتب دقیقتر و عمیقتر دین، نه آنچه که در گذشته بوده است
منظور از اینکه اسلام با غربت شروع میکند، غربت در یک مرتبه است و پایان آن نیز غربت است، غربت آخر مربوط به مرتبه دیگری است که عمیقتر و دقیقتر است
12ـ یهدم ما قبله کما صنع رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم وَ يَسْتَأْنِفُ الإِسْلَامَ جَدِيد [3]
(20) راه تشخیص و شناسایی پیامبران، عقل است
گفتارهای ماه مبارک رمضان 1436 ـ جلسه بیستم ـ 24/ 4/ 94 ـ شب بیست و نهم ماه رمضان
شرح اصول کافی (20)
ادامه شرح شواهد روایی حدیث 21
12ـ یهدم ما قبله کما صنع رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم وَ يَسْتَأْنِفُ الإِسْلَامَ جَدِيد [1]
با توجه به اینکه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بخشی از آنچه قبل از خود بود را تأیید و بخشی را رد کرد، بنابراین معنای حدیث این نیست که امام زمان صلوات الله و سلامه علیه تمام فهمها را لغو و تعطیل میکند.
[حدیث 22] عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: حُجَّةُ اللَّهِ عَلَى الْعِبَادِ النَّبِيُّ وَ الْحُجَّةُ فِيمَا بَيْنَ الْعِبَادِ وَ بَيْنَ اللَّهِ الْعَقْلُ.
راه تشخیص و شناسایی پیامبران، عقل است
بحثی درباره اختلاف نظرات در رؤیت هلال و اثبات اول ماه قمری
زیر مجموعه ها
4 شب قدر
261 شرح اصول کافی
39 مناسبتی
7 بیان یکی از وجوه مظلومیت خاندان پیامبر
بیانات محرم 1438 ـ 1395 شمسی
4 شرح حدیث عنوان بصری
در سال 1381 شمسی استاد محترم طی چند جلسه به شرح بخشی از حدیث عنوان بصری پرداختند.
4 عید
6 نقش نهضت کربلا در وصول به توحید
نقش نهضت کربلا در وصول به توحید
گفتارهای ماه صفر 1439
5 نگاهی دیگر به اهداف نهضت کربلا
استاد محترم در شبهای دهه اول محرم 1399، طی 5 جلسه در مسجد 14 معصوم ابرسج شاهرود به بحث و بررسی اهداف و عوامل نهضت حسینی در کربلا از نگاهی دیگر پرداختهاند.