شرح اصول کافی
گزیده شرح اصول کافی
شرح خطبه پارسایان
گزیده شرح خطبه پارسایان
- شباهت و سنخيت، شرط فرزند معنوي و اهل خاندان پيامبر بودن است
- تمام سخنان خاندان پیامبر ناظر به توحيد است
- راحتی و سختی جان دادن
- خاندان پیامبر به خاطر مرتبه عبودیت عین ربوبیت، قابل شناسایی برای خلق نیستند
- مقام عصمت و معصوم در همه مراتب عالم هستی نقدناپذیر است
- اشارهای به آداب زیارت
- مصداق اسراف، اقتار و میانهروی در سنت

در عصر کنونی هم مطالعه و قرائت فلسفه و منابع اصلی بسیار ضرورت دارد و هم علاقهمندان به فلسفه یا کسانی که باید به این کار مهم و ضروری بپردازند، فرصت، انگیزه، بردباری علمی و تواناییهای مقدماتی و پیشنیاز را ندارند یا کمتر دارند. برای مشاهده متن کتاب از طریق این لینک وارد...

از مهمترین ابزارهای دستیابی به آرامش همهجانبه، برخورداری از معرفتی است که زمینه تماشای حقیقت را فراهم سازد. چنین معرفتی را باید با حرکت در راهی که به حصول قطعی آن میانجامد، به دست آورد. عرفان عملی ـ که برخی از منازل آن در این کتاب آمده است ـ میتواند ما را در این راه کمکی...

حکمت اشراق، فلسفهای متمایز از سایر مکاتب فلسفی است که داوریهای متفاوتی دربارهی آن انجام شده است. برخی آن را حکمت ذوقی دانستهاند که از طریق سلوک شخصی بهدست آمده است، چنانکه سهروردی بدان تصریح و صدر المتألهین بدان اشاره کرده است. برخی دیگر، آن را شایسته نام حکمت...

... آنگاه که پای در راه نهاد، حیرتی وصفناپذیر او را فراگرفت. میخواست از دادههای جدلی و مغالطهآمیزی که جانش را قصد کرده بود، بگریزد. ولی کجاست فانوسی که فرا راه خویش گیرد تا قدمی از این تارکخانه دور شود؟ اینک این فانوس ... برای مشاهده محتوای کتاب اینجا کلیلک کنید
انسان شناسی از دیدگاه سیدحیدر آملی و افلوطین

انسان شناسی از دیدگاه سیدحیدر آملی و افلوطین، رساله پژوهشی برای اخذ درجه دکتری فلسفه و عرفان تطبیقی است که توسط استاد به رشته تحریر در آمده است. رساله حاضر از يك مقدمه و سه فصل تشكيل شده است. در مقدمه به زندگينامه كوتاهي از سيد و افلوطين و سپس خلاصهاي از ديدگاههاي آنان...
زیارت آل یاسین، زیارت عاشقان و شیعیان تام الاعتقاد
آن کسانی که اصلاً غیر از حق نمیبینند، هرچه گفتند، درست خواهد بود؛ هرچه بگویند. در زیارت آل یاسین میخوانیم: السلام علیک حین تقوم، حین تقعد، حین تجلس، حین ترکع ... هرچه بگوییم، درود بر تو. این درود به معنای تعارف کردن نیست. خداوند در قرآن و به تبع او خلق گفتند: «و سلام علی المرسلین»، [صافات، 181] این که ما میگوییم السلام علیک، [از جنس] آن سلام است و آن سلام هم لفظ نیست، بیان یک حقیقت است.
وقتی به حضرت حجت صلوات الله و سلامه علیه میگوییم السلام علیک حین تقوم، وقتی که ایستادی، درود بر تو، در حال نشستن چه؟ درود بر تو. خوابیدی، بیداری، سخن گفتی، درود بر تو. همینطور ادامه بدهید ... لبخند زدی، گریه کردی، هر کاری که کردی، درود بر تو، بارک الله؛ اصلاً کاری جز حق مطلق و تمام در وجود او نیست. البته جاهای دیگر هم میخواهیم بگوییم درود بر تو، ولی نمیشود گفت که چشمهایت باز است، درود بر تو، بسته است، نیمه باز و نیمه بسته است، آنهم درود بر تو. هر کار کردی، درود بر تو.
خیلی زیارت لطیفی است، زیارت عاشقان است. زیارت شیعیان تام الاعتقاد است. یعنی حتی کسانی که از زیارت جامعه کبیره طرفی بستهاند و از معارف الهی در مورد ولایت در این زیارت سهمی بردهاند و حال میخواهند آن را اظهار کنند، اظهارش اینگونه است که: خودت را دیدم، ماشاء الله؛ لباست را دیدم، آنهم ماشاء الله؛ کوچه و شهرتان را دیدم، آنهم همینطور؛ هرچه را که بگویید. اصلاً جایی کم نگذاشتی تا من لااقل یکجا توقف کنم.