شرح اصول کافی
گزیده شرح اصول کافی
شرح خطبه پارسایان
گزیده شرح خطبه پارسایان
- شباهت و سنخيت، شرط فرزند معنوي و اهل خاندان پيامبر بودن است
- تمام سخنان خاندان پیامبر ناظر به توحيد است
- راحتی و سختی جان دادن
- خاندان پیامبر به خاطر مرتبه عبودیت عین ربوبیت، قابل شناسایی برای خلق نیستند
- مقام عصمت و معصوم در همه مراتب عالم هستی نقدناپذیر است
- اشارهای به آداب زیارت
- مصداق اسراف، اقتار و میانهروی در سنت

در عصر کنونی هم مطالعه و قرائت فلسفه و منابع اصلی بسیار ضرورت دارد و هم علاقهمندان به فلسفه یا کسانی که باید به این کار مهم و ضروری بپردازند، فرصت، انگیزه، بردباری علمی و تواناییهای مقدماتی و پیشنیاز را ندارند یا کمتر دارند. برای مشاهده متن کتاب از طریق این لینک وارد...

از مهمترین ابزارهای دستیابی به آرامش همهجانبه، برخورداری از معرفتی است که زمینه تماشای حقیقت را فراهم سازد. چنین معرفتی را باید با حرکت در راهی که به حصول قطعی آن میانجامد، به دست آورد. عرفان عملی ـ که برخی از منازل آن در این کتاب آمده است ـ میتواند ما را در این راه کمکی...

حکمت اشراق، فلسفهای متمایز از سایر مکاتب فلسفی است که داوریهای متفاوتی دربارهی آن انجام شده است. برخی آن را حکمت ذوقی دانستهاند که از طریق سلوک شخصی بهدست آمده است، چنانکه سهروردی بدان تصریح و صدر المتألهین بدان اشاره کرده است. برخی دیگر، آن را شایسته نام حکمت...

... آنگاه که پای در راه نهاد، حیرتی وصفناپذیر او را فراگرفت. میخواست از دادههای جدلی و مغالطهآمیزی که جانش را قصد کرده بود، بگریزد. ولی کجاست فانوسی که فرا راه خویش گیرد تا قدمی از این تارکخانه دور شود؟ اینک این فانوس ... برای مشاهده محتوای کتاب اینجا کلیلک کنید
انسان شناسی از دیدگاه سیدحیدر آملی و افلوطین

انسان شناسی از دیدگاه سیدحیدر آملی و افلوطین، رساله پژوهشی برای اخذ درجه دکتری فلسفه و عرفان تطبیقی است که توسط استاد به رشته تحریر در آمده است. رساله حاضر از يك مقدمه و سه فصل تشكيل شده است. در مقدمه به زندگينامه كوتاهي از سيد و افلوطين و سپس خلاصهاي از ديدگاههاي آنان...
مقام ضمانت حضرت رضا صلوات الله و سلامه علیه
ضامن آهو و مقام ضمانت حضرت رضا صلوات الله و سلامه علیه
اصل اینکه چنین چیزی [ضمانت آهو از جانب حضرت رضا علیه السلام] ممکن است، در این تردیدی نیست.
دوم اینکه؛ مقام امام رضا علیه الصلات و السلام بهخاطر رضا بودن، یعنی ظهور رضا، مقام ضمانت است. در این هم تردیدی نیست.
یعنی همه گذشتگان و آیندگان را چه نزد خدا، چه نزد انبیا و اولیا، خودِ خاندان پیامبر را امام رضا علیه الصلات و السلام باید ضمانت کند. تمام کسانی که میخواهند به رضا برسند، باید از طریق امام رضا علیه الصلات و السلام برسند. در این تردیدی نیست.
اما اینکه آن اتفاق در تاریخ افتاده یا نیفتاده، امر بعیدی نیست. در بین حیوانات مخصوصاً در عصر و زمان ما هم گاهی پیدا میشود که مثلاً میخواهند حیوانی را ذبح کنند، میرود پیش یک آدم حسابی میایستد. گاهی پیش میآید که مثلاً یک گوسفند را میخواهند ذبح کنند، از دست آدمی که چاقو به دست دارد فرار میکند و میرود پیش یک آدم دیگر میایستد. لکن نه این میفهمد که او چه میگوید و نه او میتواند چیزی بگوید. در برخی از موارد هست که راه برای فرار ندارند مخصوصاً بزها اگر بتوانند فرار میکنند، اما گاهی میایستد و به قصاب نگاه میکند. در این نگاه خیلی چیزهاست. لکن نه قصاب متوجه میشود و نه دیگران.
بنابراین سند آن نقل تاریخی را نمیدانم چگونه است ولی مرتبه ضمانت از امام رضاست.